Pracovní úzkost? Trpí jí až 85 % lidí
Jestli vám stačí pouhá myšlenka na pondělí a práci, aby vám zkazila celý víkend, možná zažíváte pracovní úzkost. Tento stav je reakcí vašeho těla a mysli na situace v profesním světě, ať už pracujete v kanceláři nebo doma. Zahrnuje pocity nervozity a napětí z nadcházejících dní, ale také obavy ze slabého výkonu a finanční situace. Pokud se neřeší, mohou tyto pocity ovlivnit i osobní život, píše Harper’s Bazaar.
Kdy je nervozita zdravá – a kdy je potřeba ji řešit?
Obavy z velkých prezentací nebo pohovorů s nadřízeným jsou samozřejmě naprosto normální. Nicméně byste neměli z práce mít strach. Statisticky je úzkost na pracovišti přitom velmi běžná. Podle zprávy organizace Mental Health America z roku 2021 cítilo 83 % respondentů emocionální vyčerpání z práce a 85 % (skoro 9 z 10 pracovníků) uvedlo, že pracovní stres ovlivňuje jejich duševní zdraví. I když situace může vypadat beznadějně, existují způsoby, jak ji zvládnout. Klíčové je včas rozpoznat úzkost.
Úzkost na pracovišti může mít ironický dopad na vaši kariéru. Nejen kvůli sníženému výkonu, který ve stresu podáte, ale i kvůli chybným rozhodnutím, které tyto obavy způsobují. Paradoxně tak strach ze selhání sám ono selhání způsobí.
Pracovní úzkost se projevuje řadou příznaků, jako jsou klesající výkonnost, podrážděnost, únava, napětí, neustálé obavy a s nimi spojený pláč. Mohou se objevit problémy se spánkem nebo soustředěním. V osobním životě i přejídání či naopak ztráta chuti k jídlu a snížená touha po sociálním kontaktu s blízkými.
Co způsobuje úzkost z práce?
Může být způsobena vnitřními faktory, jako je syndrom vetřelce nebo tlak na vlastní výkon. Ale na vině mohou být také vnější faktory, jako jsou konflikty s kolegy nebo nadměrná pracovní zátěž, díky které zanedbáváte soukromý život. Důležitou roli hraje také to, zda vám v práci poskytují dostatečnou podporu a dobré finanční ohodnocení.
Tipy, jak pracovní úzkost překonat
Pokud úzkost začne ovlivňovat váš osobní život nebo omezovat kariérní postup, je čas ji začít řešit.
Úzkostné myšlenky mají tendenci vytvářet nepříjemné spirály. I když jste úspěšně dokončili projekt, negativní pocity mohou přetrvávat, což vás vede k pochybnostem. Klíčem je přetvoření negativních myšlenek. Můžete začít tím, že si ověříte fakta – například, pokud máte obavy, že vás kolegové podceňují, zeptejte se přímo šéfa na jeho názor. Často se totiž zcela chybně domníváme to nejhorší a dovozujeme zbytečně vyhrocené závěry.
Krátké přestávky během pracovního dne mohou výrazně snížit stres. Zkuste například krabicové dýchání (nádech, zadržení dechu a výdech na čtyři doby) nebo metodu 54321 (pojmenujte pět věcí, které vidíte, čtyři, kterých se můžete dotknout, tři, co slyšíte, dvě, které cítíte, a jednu, kterou vnímáte v ústech). Zkusit můžete i nově doporučované metody na zvládnutí depresivních stavů, jako je pohyb a změna stravování.
Zdroj: Harper’s Bazaar