Šikana na českých školách stále bují. Řeší ji víc než polovina z nich

Přidat na Seznam.cz

Oproti údajům z roku 2016 se dle průzkumu České školní inspekce k datu 2023 vyskytuje více případů šikany na českých vzdělávacích institucích. konrétně jde o 57 % základních škol (ZŠ) a 63 % středních škol (SŠ). Ve srovnání s minulým průzkumem to představuje nárůst o 10 procentních bodů u a necelé 3 procentní body, uvádí ČŠI ve zprávě.

Tento nárůst nemusí nutně znamenat více případů šikany, ale může také odrážet lepší schopnost škol rozpoznat a řešit problémové chování. Nejčastější formy šikany mezi žáky zahrnují verbální útoky a kyberšikanu. Internetová forma je přitom častější na středních školách. Méně často pak se školy zabývaly krádeží majetku či fyzickým napadením. Šikana žáka vůči učiteli byla zaznamenána na 7 % ZŠ i SŠ. Nejčastěji jde o verbální útoky, kyberšikanu nebo pasivní formy jako ignorování.

Zdroj: ČŠI

Jde o palčivé téma, které se těžko řeší

Kyberšikana postihla v posledních třech letech 21 % ZŠ a 24 % SŠ. Nejčastějšími formami kyberšikany jsou ponižování, pomlouvání a zesměšňování, a to nejen slovně, ale i pomocí videí a fotografií, stejně jako provokace a napadání v online komunikaci. Kromě kyberšikany se pedagogové setkávají s dalšími riziky spojenými s digitálními technologiemi, jako přeposílání hoaxů, navazování nebezpečných vztahů a sdílení intimních snímků.

Téměř všechny školy mají prevenci kyberšikany zahrnutou ve svých strategických dokumentech. Více než polovina ZŠ a SŠ tyto dokumenty v posledních třech letech aktualizovala, aby lépe reagovala na potřeby žáků a aktuální situaci ve společnosti. Pozice školního metodika prevence existuje téměř ve všech školách.

Nicméně, jen 49 % metodiků na ZŠ a 66 % na SŠ má odpovídající kvalifikační studium. Na ZŠ si 60 % metodiků a na SŠ 63 % stěžuje na nedostatek času, přičemž polovina z nich věnuje preventivním aktivitám jen 2 až 3 hodiny týdně. Časová náročnost této role přitom velmi závisí na velikosti školy a množství rizikového chování.

Školy zapojují do prevence většinu pedagogických pracovníků, avšak jejich další znalost v oblasti rizikového chování je také omezená. Jen asi 10 % škol vzdělává učitelský sbor v oblasti rizikového chování na internetu. Externí odborníci jsou zapojeni do preventivních aktivit přibližně v polovině případů.

Vhodným prostorem pro řešení vztahů v kolektivu by mohly být třídnické hodiny. Ale na více než polovině škol jsou realizovány jen nepravidelně a jejich hlavní náplň je často administrativní.

Zdroj: ČŠI