Nová auta budou v EU povinně kontrolovat rychlost

Přidat na Seznam.cz

Nařízení, podle kterého musejí mít nová auta používaná na území Evropské unie omezovač rychlosti, bylo přijato už v roce 2021. Jeho důsledky budou ovšem mít pro evropské řidiče dopad až letos. Týká se to totiž všech aut, které se v EU prodají po 22. červenci letošního roku. Takže jestli chcete vlastnit nové auto bez rychlostního asistenta, máte na jeho koupi čas už jen pár měsíců.

Snaha o snížení nehod

Každé takové auto bude muset být vybaveno Inteligentním asistentem rychlosti (ISA). Tímto krokem chce EU snížit počet nehod na silnicích. Vysoká rychlost totiž údajně stojí až za třetinou z nich. Tento asistent má za úkol kontrolovat, zda řidič dodržuje rychlostní limity. Pokud ne, bude ho na to upozorňovat. A to buď zvukem, vibrováním volantu, zpětným tlakem proti řidičově noze, nebo rovnou zpomalením na požadovanou rychlost.

Nutno zmínit, že tyto asistenty můžete v případě potřeby vypnout. S každým novým nastartování auta se ale ISA opět automaticky zapne. Vedou se navíc i diskuze o tom, že do budoucna by tento asistent mohl být v autech zabudován bez možnosti vypnutí.

Nedokonalá technika

Stejně jako další asistenti, ani ISA však není úplně bez chybičky. U některých vozů se s těmito asistenty můžeme setkat už teď. A jejich fungování mnohdy pokulhává. Ne vždy přečtou správně dopravní značku, chybí aktualizace dočasných omezení rychlosti a mnohdy nerozeznají ani křižovatku, která znamená ukončení rychlostního omezení.

Jakub Pospíšil si tohoto asistenta na vlastní kůži vyzkoušel při testování nové Hyundai Kony. Ve své recenzi tohoto vozu pro portál Autíčkář popisuje cestu přes opravovanou vozovku, kde je rychlost omezená na 30 km/h. Začátek třicítky asistent pozná, nicméně s ukončením tohoto omezení má problém. „Výkop končí, přidám. Píp, píp, píp. Hyundai si myslí, že bych měl jet stále třicet, ačkoli tu byl konec omezení,“ píše Pospíšil. Toto ovšem neplatí pouze pro Hyundai, ale pro ISA obecně.

Je tedy otázkou, jakým způsobem se budou problémy při rozpoznávání silničních značek a dočasných rychlostních limitů řešit. Zda vývojáři asistenta lépe naučí číst dopravní značky, nebo zda najdou způsob, jak provádět dostatečně rychlé aktualizace na vestavěné GPS.

Zdroj: Autíčkář, EUR-Lex, Novinky.cz