Na hraničních přechodech mezi Polskem a Ukrajinou stojí desítky kilometrů dlouhá řada kamionů. Polští dopravci blokují dopravu

Přidat na Seznam.cz

Polsko – Fronta kamionů začíná více než 20 kilometrů od východní hranice Polska. Stovky kamionů stojí podél silnice v nepřerušené řadě, obchodní spor nově zatěžuje polsko-ukrajinské vztahy.

Na Dorohusku a dalších klíčových přechodech nyní polští řidiči kamionů blokují silnici svými kabinami v obou směrech.

Ukrajinský velvyslanec v Polsku označil protest dopravců za „kudlu do zad“ ze strany země, která je blízkým spojencem od doby, kdy Rusko zahájilo svou invazi. Ukrajinští řidiči už přes týden spí ve svých kabinách a čekají na přejezd, docházejí jim zásoby, peníze i trpělivost. V pátek uvedli, že k přechodu postupují rychlostí asi kilometr denně.

Stejně frustrovaní a přímočaří však byli i polští řidiči kamionů, kteří připravili zátarasy. Řekli, že k tomuto krajnímu kroku byli donuceni, aby ochránili své živobytí poté, co EU zrušila veškerá omezení vstupu pro ukrajinské dopravce. Učinila tak krátce po vypuknutí války.

„Myslím, že EU chtěla Ukrajině pomoci, a to je v pořádku. Ale nedomyslela to, že Ukrajina převezme naše trhy,“ řekl BBC předseda stávkového výboru v Dorohusku Pawel Ozygala.

Pawel Ozygala říká, že zrušení omezení pro ukrajinské dopravce mělo na jeho podnikání velký vliv.
Odhaduje, že jeho vlastní firma přišla od začátku války o zhruba asi 2,5 milionů korun, protože ukrajinské společnostidávají nižší ceny. „Podporujeme Ukrajinu, ale musíme podporovat i naše vlastní rodiny. Pro naše firmy je to nyní otázka ‚být, či nebýt‘.“

Za ním se na přední straně kabiny objevil transparent, který stanovil podmínky Poláků. Na prvním místě seznamu bylo znovuzavedení systému povolení, který by omezil počet ukrajinských kamionů vjíždějících do Polska. Polské firmy tvrdí, že od doby, kdy Brusel propustky zrušil, převážnou většinu obchodu odvádějí Ukrajinci.

Chtějí také změny v systému online front pro kamiony vyjíždějící z Ukrajiny s tím, že současné nastavení zvýhodňuje místní obyvatele. Dokud k tomu všemu nedojde, pouštějí protestující do Polska jen jeden ukrajinský kamion za hodinu a několik kamionů opačným směrem.

Na Ukrajince to dojem neudělalo. „Chtěl bych poděkovat našim bratrským Polákům za toto utrpení,“ řekl dopravce Stanislav Timoščuk s tím, že už čeká sedm dní. Dodal, že on i jeho kolegové řidiči „asi smrdí jako psi“. Při současném tempu postupu by mohl překročit hranice za čtrnáct dní.

Polská vláda tuto věc podporovala od samého počátku, i když před volbami minulý měsíc měla velké výkyvy. Premiér tehdy prohlásil, že Polsko už Kyjevu žádné zbraně nepošle, a prezident přirovnal Ukrajinu k tonoucímu, který s sebou stahuje ostatní.

Analytici se shodli na tom, že se snaží odlákat voliče od Konfederace, krajně pravicové ukrajinsky skeptické polské strany, která nyní veřejně podporuje protesty kamioňáků. Politici také hledali podporu u zemědělců, kteří se zlobí, že se na polský trh dostává levné ukrajinské obilí. Od té doby se vládní řeči vrátily k pozitivnějšímu postoji.

Organizátoři mají povolení protestovat až do ledna a oficiální jednání zatím nijak nepokročila. Existují však náznaky, že se nálada na místě zhoršuje. Na polské straně jsou policejní auta po délce fronty ,uvádí Bloomberg.

zdroj: Bloomberg, BBC