Jediná ruská letadlová loď byla zmrzačena. Je v kritickém stavu a Rusové se hádají, kdo za to může

Přidat na Seznam.cz

Rusové mají pouze jednu letadlovou loď a ta se sama nemůže plavit, její pohon totiž nefunguje, informuje ukrajinská rozvědka. A to není to nejhorší, v dezolátním stavu je i trup lodi. Situace je tak hrozná, že se neví, kdy vůbec bude Admirál Kuzněcov v použitelném stavu.

Loď měří na délku 304,5 metrů a je vybavena protilodními a protivzdušnými raketovými systémy. Od roku 2017 je mimo provoz a v suchém doku kvůli opravám, informoval deník Newsweek. Očekává se, že renovace plavidla prodlouží jeho bojový potenciál a životnost o dalších 10 až 15 let. Proces ale provázejí nehody, požáry a korupce. Podle informací ukrajinské rozvědky je navíc vše v ještě v daleko horším stavu, než se čekalo.

Hodí se možná tak do sběru

Těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov je totiž v nouzovém stavu. V současné době se nachází v 35. lodním opravárenském závodě v Murmansku.

Aby byly provedeny nutné opravy, tak se loď musela dostat ze suchého doku do jednoho z opravářských doků v některém z ruských kotvišť. Během příprav transportu se však ukázalo, že křižník není schopen samostatného pohybu a tak jde o nejhrůzostrašnější hromadu plovoucího šrotu na světě.

Rusové tedy zkusili použít několik vlečných lodí. I to se však ukázalo jako nemožné kvůli kritickému stavu lodního trupu. Admirál Kuzněcov je ve stavu, kdy by v žádném případě neměl být spuštěn na vodu. Kdyby se to stalo, tak by se loď převrátila a potopila.

Nepřítel kovu číslo jedna

Příčinou katastrofálního stavu chlouby ruského námořnictva je koroze kovových konstrukcí pod třetí palubou. Podpalubí je zcela naplněno bahnitou vodou a ta znemožňuje další detailní prohlídky, které by nejspíš odhalily další závady.

Kdo za to může?

Armáda a stavitelé lodí Ruské federace se mezitím dohadují, kdo může za katastrofální stav jediné ruské letadlové lodi. Každý z nich se snaží přehodit vinu na někoho jiného za profesionální debakl, který ohrozí kremelské imperialistické ambice.

Velení flotily uložilo závodu obrovské pokuty ve výši jedné a půl miliardy rublů. Vedení podniku se brání – zveřejnilo dopis, v němž uvedlo, že závod nenese vinu za stav lodi. Je vysoce pravděpodobné, že si nejtvrdší trest za toto selhání odnese vojenské zastoupení, které mělo dohlížet na práce v závodě.

Podle dostupných informací neexistuje ani přibližný časový odhad, kdy by opravy mohly být dokončeny. Neví se tedy kdy a jestli vůbec bude Admirál Kuzněcov navrácen do provozu.

Zdroje: Ukrajinská rozvědka, Newsweek