Věrnostní programy českých supermarketů: Opravdu na nich ušetříte, nebo je to past?

Přidat na Seznam.cz

Stále se zvyšující ceny potravin vedou spoustu z nás ke snaze co nejvíce ušetřit. V souvislosti s tím se nabízí využívání věrnostních programů českých supermarketů, které právě úsporu financí slibují. Mnohdy si stačí jen stáhnout příslušnou mobilní aplikaci, zaregistrovat se a v obchodě nezapomenout členství využít.

Členství v zákaznických klubech přitom slibuje mnohé. Najdete zde speciální akce či exkluzivní slevy určené pouze pro členy. V neposlední řadě můžete sbírat věrnostní body, které lze později vyměnit za určitou odměnu.

Ušetříte, ale má to háček

Tím pravděpodobně největším lákadlem zákaznických klubů je dostupnost slevových kupónů na určité druhy zboží. Jejich nabídka se průběžně obměňuje a každý týden může oslovit jiné spektrum zákazníků. Pro zákazníky se jedná o důležitý impuls k tomu, aby supermarket v daný okamžik navštívili a zboží se slevovým kupónem si pořídili.

Má to ale háček. Jen málokdo odejde pouze s konkrétním zbožím ve slevě. Při návštěvě supermarketu máme přirozeně tendenci dokoupit to, co nám zrovna doma chybí nebo nás zrovna zaujme. Takové potraviny nebo třeba drogistické zboží však již v akci být nemusí a ve výsledku finanční úspora není tak znatelná. Supermarketu se ale akce vyplatí, jelikož vás donutí obchod navštívit a odnést si tašky plné (mnohdy i nepotřebných) věcí.

Žena s nákupním vozíkem v supermarketu
Často můžeme nakoupit víc potravin, než jsme původně chtěli. Foto: Shutterstock

Jak supermarkety využívají vaše osobní data

Tak jako všude, i tady platí ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠–⁠⁠⁠⁠⁠⁠ něco za něco. Supermarkety vám díky aplikacím nabídnou výhodnější ceny či možnost sbírání věrnostních bodů, ale nedělají to jen tak pro nic za nic. Vývoj a údržba jednotlivých mobilních aplikací se samozřejmě musí danému obchodu vyplatit. Docílí toho tím, že dojde k odpovídajícímu nárůstu loajality zákazníků a také obratu.

Kromě toho ale obchodníci prostřednictvím mobilních aplikací využívají vaše data, která vznikají při každém nákupu. Tímto způsobem se mohou pouštět do rozsáhlých analýz nákupního chování svých zákazníků a sestavovat strategie, které budou na míru šité právě jejich cílové skupině.

Na základě analýzy dat mohou supermarkety přizpůsobovat reklamu a další slevy v aplikaci konkrétním zákazníkům nebo skupinám zákazníků s podobnými zájmy (tedy i podobným nákupním chováním). Ve výsledku tak můžete na pokladní pás vyskládat větší množství zboží, než jste původně zamýšleli. Pokud si to ale uvědomíte a budete to mít na paměti, nepotřebným nákupům snadněji odoláte a ušetříte.

Žena přemýšlející v obchodě
Pokud chcete ušetřit, nakupujte s rozmyslem. Foto: Shutterstock

Slevové nabídky v aplikacích mohou být opravdu výrazné

Dostupné slevy v aplikacích se každý týden liší, stejně tak i jejich výše. Při nákupu však v konečném důsledku můžete značně ušetřit. Pokud se podíváme například na slevové akce platné pro poslední lednový týden, v supermarketu Tesco se 30 kusů čerstvých vajec ve slevě prodává za 109 Kč. Pokud máte nainstalovanou aplikaci Clubcard, dostanete se na 95 Kč.

Pokud do výše zmíněného supermarketu vyrážíte s cílem nakoupit oblečení, s Clubcard můžete ušetřit 30 % při nákupu kolekce F&F. Zajímavé týdenní kupóny však nabízí i další supermarkety. Například Kaufland zmiňuje 30% slevu na čerstvá manga, 15% slevu na všechny výrobky značky K-Jarmark, 40% slevu na výrobky značky Giana a 20% slevu na všechna červená vína.

Supermarkety ale mohou mít tendenci vás přimět k návštěvě i v den, kdy jste to možná původně neplánovali. Slouží jim k tomu slevové kupóny platné pouze jeden den v týdnu. Aktuálním příkladem je Lidl, kde bylo možné pouze ve středu využít 30% slevový kupón na čerstvé šťávy Solevita.

Jak je patrné, věrnostní programy jsou pro obchodníky skvělým nástrojem k získání vaší přízně. Na druhou stranu ale mohou dále využívat a analyzovat data. Pokud chcete ušetřit, samozřejmě to lze. Ale je zapotřebí nenechat se strhnout, abyste z obchodu neodcházeli i s tím, pro co jste původně vůbec nešli.

Zdroje: chip.cz, e15.cz, lidl.cz, prodejny.kaufland.cz, itesco.cz