Obří skandál v obchodech: Albert u soudu za falešné slevy. Zjistěte, jak vás řetězce podvádějí
Běžný zákazník si nejrůznějších nekalých praktik v obchodě mnohdy ani nemusí všimnout. Řetězce ale v takovém případě riskují obrovskou pokutu. Právě Albert přitom na jeden ze slevových triků doplatil a Krajský soud v Plzni mu nyní potvrdil pokutu.
Cenovky v obchodech bývají zcela běžně sestavovány tak, aby přitáhly pozornost zákazníků. To je samo o sobě v pořádku. Problém ale nastává v případě, kdy spotřebitel na první pohled nabyde dojmu, že se jedná o výhodnou nabídku ve slevě. Jenže ve skutečnosti o žádné cenové zvýhodnění nejde a zákazníkovi v konečném důsledku zbydou jen oči pro pláč. Právě do této ošemetné situace se mohli dostat návštěvníci obchodu Albert.
Káva ve slevě, ale ve skutečnosti bez slevy
Podle Krajského soudu v Plzni se Albert provinil tím, že slevu v jednom z případů kalkuloval od vyšší ceny, než za jakou produkt v posledním měsíci běžně prodával. Zákon ale jasně udává, že sleva se musí vždy vztahovat k nejnižší ceně za posledních 30 dnů. Nelze si tedy vymyslet libovolnou částku, z níž pak obchod slevu vypočítá.
Celá kauza se točí kolem kilogramového balení kávy. Cenovka jednoznačně komunikovala novou cenu, která se rovnala 399 Kč. Ta měla být výsledkem slevové akce ve výši 44 %, která byla vypočítána z uváděné původní ceny 719 Kč. Ve spodní části cenovky pak zákazníci mohli objevit formulaci, že nejnižší cena za posledních 30 dnů činila 379 korun. Tato informace zde byla uvedena malým písmem a většina zákazníků ji mohla snadno přehlédnout.
Pokud přihlédneme k nejnižší ceně za posledních 30 dnů, ve skutečnosti se jednalo o 6% zdražení tohoto produktu. Zákazníci by tedy koupí kávy rozhodně neušetřili, právě naopak.

Zákazníci mohou být zmatení
Problémem kauzy bylo to, že spotřebitelé byli uváděni v omyl. Pokud se totiž zákazník zcela přirozeně spolehne na velké a zvýrazněné číslo doprovázené slovní formulací AKCE, snadno nabyde dojmu, že se jedná o perfektní slevu. V tomto konkrétním případě tomu tak ale nebylo.
V rozsudku krajského soudu kromě jiného stojí: „Spotřebitel je tak uváděn v omyl, jelikož je mu předkládána informace o slevě z částky, která neodráží reálný cenový vývoj v zákonem požadovaném období.“ V uvedeném případě by si jen velmi pozorný zákazník všiml, že je sleva vypočítána z mnohem vyšší částky, než jaká je nejnižší cena za posledních 30 dnů (a ze které má být správně sleva vypočítávána).
Albert na svou obranu u soudu mimo jiné uvedl, že dle jednoho jeho průzkumu respondenti za nejméně důležitou informaci označili právě nejnižší cenu. Společnost tedy mohla usoudit, že spotřebitelé tuto informaci považují za nejméně podstatnou a ničemu tedy nevadí, když bude na cenovce uvedena titěrným písmem.

Rozhodnutí soudu kvituje i ministr zemědělství
K rozhodnutí Krajského soudu v Plzni se na sociální síti X vyjádřil například ministr zemědělství Marek Výborný: „Konečně! Už dlouho na tyto klamavé praktiky upozorňuji a žádám, aby byly kontroly ČOI nekompromisní včetně přísných sankcí. Jsem rád, že mi soud dal za pravdu.“ Řetězci byla uvalena pokuta ve výši 200 000 Kč Českou obchodní inspekcí za porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Uvedené nové podmínky přinesla od 6. ledna 2023 novela zákona o ochraně spotřebitele, která vychází ze směrnice Evropské unie. Jejím cílem je sjednocení pravidel a zajištění férových informací pro spotřebitele.
Zdroje: x.com, tn.nova.cz, novinky.cz