Železniční neštěstí v Sohamu: Za 2. světové války tu explodoval vlakový vůz naplněný municí a způsobil požár plynárny
Válka má často ničivé dopady i na civilní obyvatelstvo, protože nelze takřka zabránit nehodám všeho druhu. Jedna velmi ošklivá se v roce 1944 odehrála v anglickém městě Soham. V jejím průběhu explodoval vlakový vůz naplněný municí.
Vlak dopravoval bomby pro americké letectvo
2. června 1944, těsně před dnem D, řídili strojvedoucí Benjamin Gimbert a jeho kolega James Nightall nákladní vlak, který ve White Colne v britském hrabství Essex dopravoval bomby pro americké letectvo. Když se blížili k vesnici Soham v hrabství Cambridgeshire, Benjamin si uvědomil, že vagon připojený přímo za lokomotivou hoří. To nikdy není dobrá věc, ale tento požár byl obzvlášť nebezpečný, vzhledem k tomu, že vlak vezl tuny výbušnin.
Snaha o záchranu
Proto strojvedoucí zastavil vlak a James sestoupil z podvozku, aby odpojil hořící vagon. Pouhých 128 metrů od stanice v Sohamu se pokusili vagón odkopnout v otevřené krajině, než bomby vybuchnou. To se jim nepodařilo a sedm minut poté, co Benjamin původně spatřil oheň, vůz explodoval. Ten srovnal se zemí nádražní budovu, poškodil 600 dalších, odhodil Benjamina téměř 200 metrů daleko a zabil dva další železniční pracovníky, kteří zůstali ve stanici, aby mohli zastavit jiný vlak, jenž mířil na dráhu zkázy vagonu.
Zkázu místa umocnil i plyn
Podle historika se i mnoho let po události stále objevují nové důkazy o tom, co se stalo, když explodoval muniční vůz z druhé světové války. Donna Martinová uvedla, že nedávno darovaný deník hasičů odhalil, že hasiči nejprve hodinu řešili požár v městské plynárně, aniž by si uvědomili, že ho způsobilo „něco dole na trati“.
Paní Martinová ze Sohamského muzea řekla: „O výbuchu plynu jsme se dozvěděli až po 75. výročí, kdy nám byly darovány deníky sohamských hasičů.
„Když došlo k výbuchu, vzplála plynárna a některé domy v okolí, a co je velmi objevné, v deníku je vidět, že hasiči volali na hlavní základnu v Newmarketu kvůli plynovému potrubí.“
Munice explodovala v 01:45 SELČ za teplé, měsícem osvětlené noci, přičemž detonace byla slyšet až v Cambridge, asi 32 km jihozápadně od Sohamu.
Záznam odhalil, že hasiči byli k požáru plynárny přivoláni v 01:51, ale až v 02:51 nahlásili „muniční vlak na železnici: motor odletěl asi 91 m daleko“.
Paní Martinová se domnívá, že teprve v tomto okamžiku si hasiči uvědomili příčinu a rozsah katastrofy.