Význam umělé inteligence ve vzdělávání roste. Studenti ale na ni mohou doplatit
V posledních letech se umělá inteligence stává stále významnější součástí vzdělávacího procesu. S rostoucím vlivem této technologie však vyvstávají i nové výzvy a rizika, která mohou mít negativní dopad na studenty. Týká se to kupříkladu bakalářských či diplomových prací, kde se využití umělé inteligence často nevyplácí, informuje UNESCO.
Umělá inteligence je v posledních letech všude kolem nás. Její možnou výhodou je automatizace administrativních úkolů, mezi které se řadí i hodnocení testů a úkolů. Tento proces je nejen rychlejší, ale také minimalizuje riziko vzniku lidské chyby a poskytuje objektivnější zpětnou vazbu. Učitelé tak mohou věnovat více času samotnému vyučování a individuální práci se studenty.
I studenti však s umělou inteligencí pracují a s tím souvisí i rizika. Studenti by si v prvé řadě měli uvědomit, že schopnost kriticky myslet a řešit problémy bez pomoci technologií je klíčová pro jejich budoucí úspěch. Pokud se studenti naučí spoléhat pouze na umělou inteligenci, může to omezit jejich schopnost samostatně řešit problémy a kreativně přemýšlet. Jde tedy o první riziko, které s umělou inteligencí souvisí.
Server Vysokoškolsképráce.cz dále upozorňuje na to, že nástroje typu ChatGPT mají tendenci si vymýšlet a studenti mnohdy nemohou odhalit, že se jedná o nepravdu, kterou pedagog jednoduše odhalí. Zároveň je třeba zmínit možné riziko s využitím textu, který již pro svou práci využil někdo jiný.
Dalším problémem je otázka soukromí a bezpečnosti dat. Sbírání a analýza velkého množství dat o studentech vyvolává obavy o ochraně jejich osobních údajů. Je nutné proto myslet na to, aby byly tyto informace bezpečně ukládány a používány pouze pro vzdělávací účely. Jakékoli narušení bezpečnosti by mohlo mít vážné následky pro studenty i školy.
Zdroj: UNESCO a Vysokoškolsképráce.cz