Pozůstatky Hitlerovy dálnice – cesty, které nikam nevedou
Cesty, které sice někde začínají, ale nevedou nikam. To by mohla být definice nikdy nedostavěné dálnice, která se nazývá po bývalém vůdci německé říše.
Tato dálnice měla být dlouhá celých dvacet tisíc kilometrů. Byla řešena pro auta budoucnosti – v té době jezdila auta běžně rychlostí tak 80 km/h, ale betonové cesty této záhadné dálnice měly být stavěny minimálně pro dvojnásobnou rychlost. Myšlenkou této dlouhé trasy bylo propojit Moravu a východními Čechy s Vídní a Wroclaví.
První plány na tuto ,,cestu budoucnosti“ se objevily už v říjnu roku 1938, o sedm měsíců později, tedy v dubnu roku 1939 se začali plány stávat realitou, dálnice se začala budovat. Během tří let od počátku stavby se na našem území po částech vybudovalo 80 km z celkových 320 km této dálnice, jejíž stavba se v dubnu 1942 zastavila. Příčinou byli jak ekonomické potíže, tak válečný neúspěch Německa ve válce. Stavba dálnice už nikdy nepokračovala. A tak dosud vystavěné úseky začaly chátrat a příroda si je začala brát zpět, nebo se využili jako součást běžných komunikací. A tak po částech vystavěné dálnice můžeme jezdit, aniž bysme museli tušit, že jedeme po Hitlerově dálnici.
Kde najít pozůstatky dálnice?
Pozůstatky po nedokončených úsecích dálnice začínají u moravské obce Medlov a končí taktéž u moravské obce Městečko Morávka. Od ukončení stavby se v některých místech, kde se stavělo, rozmohly celé ekosystémy, které jsou dnes prohlášené za chráněná území.
Ovšem ne na všechny vystavěné úseky se po zrušení stavby zapomnělo. Některé úseky se staly součástí novějších silnic
Brno – Kuřim
Trasa Brno, Kuřim, Mikulov a dál, dálnice D52 je místem největšího úseku Hitlerovy dálnice, po kterém se jezdí dodnes. Nejdelší úsek, přezdívaný také jako ,,Stará dálnice“ vede z Brna Bosonoh až do Sídliště Bystrc. V bystrckém přístavu můžeme dodnes vidět část nedokončeného dálničního náspu. ale dnes je upravený jako park. To ale není všechno. Pod hrází Brněnské přehrady můžete zpozorovat přes dvacet metrů vysoký pilíř nikdy nedokončeného mostu.
Dál směrem ke Kuřimi je u silnice do Rozdrojovic hned několik nedokončených mostů. Dál u silnice se nachází nedokončený most na křižovatce cest do Moravských Knínic a Senařova. Přezdívá se mu Hitlerák. Další hotový most nedokončené dálnice vede přes říčku Kuřimku západně od Kuřimi. Místa jsou příhodně zarostlá a odlehlá, takže si tu přijdou na své hlavně keškaři.
Další pozůstatky
U Vísky u Jevíčka můžeme zpozorovat základy nedostavěného parabolického mostu. Jižně od Vísky u Jevíčka bysme našli další nedostavěné základy betonového dálničního mostu.
Dálniční pracovní tábory
S budováním dálnice československými stavebními firmami úzce souvisejí s výstavbou řady dělnických pracovních táborů. Ubytovny například v Rozstání nebo u Vísky u Jevíčka, se z běžných dělnických změnily na pracovní tábory pro německé Židy, kteří na stavbě také pracovali. Po ukončení stavebních prací byli do pracovních táborů zavíráni zajatci z východní fronty.
Zdroj: Kudy z nudy, 100+1, Deník, Wikipedie