Kandidáti na prezidenta jsou bída, chybí silná osobnost
Nakonec vyhraje ten, kdo bude lidem nejméně vadit. Bez ohledu na současné průzkumy, náš národ nakonec čeká negativní volba. Co může zásadně zamíchat kartami bude závěr prezidentské kampaně a zejména pak Babiš, jenž by mohl vytáhnout kauzu, která zlomí protivníkům vaz a bývalý premiér se tak stane pro voliče „tím menším zlem“.
Minimálně od dob covidové pandemie jsme si vytvořili závislost na číslech. A tak nám média v současných dnech téměř denně servírují různé průzkumy, jak si vedou prezidentští kandidáti. Za čísly, které mohou mít, ale také nemusí výpovědní hodnotu, je hlubší pohled na současnou situaci před prezidentskými volbami.
Bída české politiky
V první řadě, chybí opravdu silný kandidát, kterého by lidé chtěli. Ať ve veřejnému prostoru či prostoru na sociálních sítích většinou zaznívají hlasy, které se vymezují proti tomu či onomu kandidátovi. Lidé tedy ví, koho volit nebudou, ale už si nejsou plně jistí, kdo by měl být jejich příštím prezidentem. Národ úplně neví, co chce a vybírá si podle toho, co mu vadí nejméně. A budeme tedy volit negativně.
Trefně to komentuje Václav Moravec (moderátor pořadu Otázky Václava Moravce) v podcastu Čestmíra Strakatého: „Prezidentští kandidáti jsou bída.“ Známý moderátor vidí u všech kandidátů otazníky a označuje to jako „bídu české politiky.“
Vyhraje ten, kdo bude mít nejméně odpůrců
Jak uvádí ředitel agentury STEM, Marek Buchtík, pro týdeník Echo, například Babiš absolutně nepřipadá v úvahu pro polovinu lidí. „Výhodou Andreje Babiše je naopak pevné jádro voličů (v rozhovoru se dokonce objevuje výraz, že někteří voliči jsou do bývalého premiéra zamilovaní).Na druhé straně je potřeba říct, že i velmi oblíbení kandidáti mají nepřijatelnost u čtvrtiny voličů.“
Proto se také tolik spekuluje o druhém kole, které může zvednout mobilizační vlnu odpůrců, pokud se tam Babiš dostane. Lidé budou hlasovat proti němu. Pokud bude ve druhé kole Nerudová s Pavlem, očekává se volební účast nižší, protože ani jeden z nich neurazí ani nenadchne.
Smrtící koktejl v závěru
Co můžeme očekávat v závěru kampaně bude velmi agresivní tlak ze strany Babiše. Bude se snažit na svoje soupeře cokoliv, co by jim zlomilo vaz a aby on nakonec z toho vyšel jako „to menší zlo“. A není pochyb, že na tom bude celý jeho tým urputně pracovat. Bude záležet i na médiích, jak moc zůstanou racionální a budou trpělivě informovat v rámci kontextu nebo se budou hystericky chytat senzace.
Majitel PR agentury Marek Hanč (pro týdeník Echo) to nazývá smrtonosným koktejlem. „Umím si přestavit, jak Andrej Babiš udělá téma z toho, jak tady jeho protikandidát chce podporovat menšiny a na obyčejné lidi kašle. V druhém kole by ta rétorika mohla fungovat. Už teď jsou velmi obezřetní (ostatní kandidáti), co říkají.“ Podle Hanče by mohl Babiš v druhém kole zvítězit jen, pokud se mu podaří soupeře zostudit.
Podle čísel vedl Babiš, generál Pavel se propadal, teď naopak vede Pavel, za týden může být zase vše jinak. Mějme na paměti, že před volbami, kdy vyhrál Miloš Zeman, byl smrtonosný koktejl rozhodujícím úderem. Smrtícím tématem byla inkluze, poplatky ve zdravotnictví nebo lithium. A Jiří Drahoš, který měl podle průzkumů v druhém kole náskok, nakonec prohrál.
Zdroj: Redakce, týdeník Echo, podcast