Zpožděný či zrušený let? Možná máte právo na odškodné přes deset tisíc
Letiště Praha se potýká kvůli nedostatku zaměstnanců v posledních týdnech s četnými zpožděními letů, nebo neodbavenými zavazadly. Problémy s odletem ale nejsou žádnou novinkou, a zpožděný nebo zrušený let už asi někdy neboural plány každému. V mnoha případech máte ovšem právo na odškodné. jaká jsou přesně pravidla a jak své právo uplatnit? Informace poskytuje na svém webu Airhelp.
Poškozené nebo ztracené zavazadlo
Za poškození, ztrátu nebo zpoždění zavazadel je odpovědný letecký dopravce, který vám musí vyplatit náhradu až do výše 40 tisíc korun. Poškozené zavazadlo je nejlepší reklamovat přímo na letišti při příletu, nejpozději však do sedmi dnů od příletu. Reklamace musí obsahovat popis a dokumentaci poškození spolu s kontakty a osobními údaji. I v případě zpožděného zavazadla je možné reklamovat jeho poškození do 21 dnů ode dne, kdy bylo zavazadlo vráceno.
Za opoždění či ztrátu zavazadla, což je nyní nejprobíranější téma na pražském letišti, zodpovídá také letecký dopravce. Pokud vám chybí zavazadlo, je vhodné i tuto skutečnost ihned nahlásit na letišti. Máte také nárok na proplacení věcí osobní potřeby, jako jsou hygienické pomůcky a základní oblečení.
Dopravce se může zprostit odpovědnosti pouze v případě, že nemohl vzniklou situaci nijak ovlivnit.
Zrušený let
Nárok na kompenzaci za zrušený let mají cestující podle evropského nařízení u letů z letišť v EU nebo na letiště v EU s evropským dopravcem. Pokud cestujete například z Česka do Egypta, spadáte pod tuto ochranu. Pokud však zpět letíte s katarskou společností, nelze tyto nároky uplatnit a je třeba postupovat podle podmínek daného dopravce.
Pokud je let zrušen méně než 14 dnů před odletem, cestující mají nárok na finanční kompenzaci od 250 do 600 eur, v závislosti na délce letu. Tento nárok není platný při zrušení letu z neodvratitelného a nepředvítalného důvodu, jako jsou například přírodní katastrofy.
Vedle vrácení peněz za letenku nebo přesměrování letu mají cestující nárok i na občerstvení v přiměřeném rozsahu čekací doby. Pokud musí čekat na další let do dalšího dne, mají nárok také na ubytování na nezbytnou dobu.
Zpožděný let
Zpožděné lety také opravňují cestující k náhradě škody za stejných podmínek jako při zrušení letu. Bezplatnou stravu a občerstvení mohou požadovat při zpoždění dvou hodin a více u letů do 1500 km, tří hodin a více u letů v rámci EU delší než 1500 km, tří hodin a více u ostatních letů od 1500 km do 3500 km, a čtyř hodin a více u všech ostatních letů. Pokud je zpoždění delší než jeden den, mají cestující právo na bezplatné ubytování.
Cestovní pojištění může pomoci při zpoždění letu i zavazadel. Například Kooperativa nabízí kompenzaci nezbytných nákladů při zpoždění větším než šest hodin. Klienti se musí nejprve obrátit na dopravce, který by měl zajistit náhradní ubytování nebo občerstvení. Pokud vzniknou další náklady, jako další ubytování, náhradní dopravu, taxi, nákup hygienických potřeb, nastupuje pojistné krytí.
Zdroj: Airhelp, Kooperativa