Zákeřná strategie supermarketů: Tento detail nákupního vozíku vás donutí utratit mnohem víc peněz
Cílem supermarketů je přinutit zákazníky k co největšímu nákupu. Psychologie zákazníků je neúprosná a jasná. A tak prodejci přesně vědí, co na lidi s nákupním košíkem nejvíce platí.
Těmi, jejichž hlavní pracovní náplní je reakce na potřebu zákazníků a jejich chování, jsou takzvaní spotřebitelští psychologové. Hlavní slovo mají také, především při tvorbě reklamních strategií, marketingoví specialisté. Ti se snaží reklamu zacílit na konkrétní skupiny obyvatel a ovlivnit tak jejich rozhodování.
Velikost nákupu ovlivňuje i nákupní košík
Analýzu o spotřebitelském chování vypracovávají výzkumníci trhu. Potřebují k tomu například data z dotazníků od zákazníků, ale také pozorování jejich chování při nakupování. Jedině tak lze zjistit, jak lidé přemýšlejí o produktech a službách, co je jim možné nabídnout a jakou formou.
Druh hudby, umístění zboží v dolních částech nebo naopak ve výši očí či cena končící na číslo 9. To jsou jen základní triky, kterých se prodejci dopouštějí při snaze získat co nejvíce zákazníků. V posledních letech psychologové přišli s naprostou novinkou.
Naše nakupování totiž může ovlivnit i nákupní košík. Hlavní roli při zvyšování prodeje hraje nákupní vozík a jeho rukojeť. Vědci přišli na to, že lze rukojeť umístit do jiné polohy, než jsme doposud byli zvyklí. Nové typy nákupních košíků byly vyzkoušeny v německých prodejnách Rewe a Aldi.

Útrata vyšší až o 25 %
Říkáte si, že to, jak držíte nákupní vozík, nijak nerozhoduje o vašem nákupu? Opak je pravdou. Průzkumy prokázaly, že lidé jsou díky novému designu vozíku schopni utratit až o 25 % více, než tomu bylo dříve.
I obyčejná změna v držení nákupního vozíku může vyvolat výrazné rozdíly. Jak je to možné? Při držení nákupního vozíku jsou zapojovány různé svalové skupiny. Právě to sledoval marketingový expert Mathias Streicher. Ten zjistil, že zatímco při pohybu běžného nákupního vozíku je nejvíce zapojen triceps, v nové verzi jde naopak o biceps. Ten je totiž svalem, který má u zákazníků projevit větší ochotu utrácet.
Ne každý pohyb svalu je projevem ochoty utrácet
Abyste tomu dobře rozuměli, triceps je svalem spojeným s vyhýbavými postoji. Jedná se o sval, který lidé nejčastěji používají ve spojitosti s odmítáním nebo vyhýbáním se. A tak, z logiky věci vyplývá, že v takové situaci lidé nebudou pořizovat dobrovolně větší nákup. Naopak biceps je svalem, který zvyšuje ochotu zákazníků pořídit nákup za vyšší finanční částku.
Možná si myslíte, že tento jev nelze změřit. V Německu došlo k testu, který v konkrétních obchodech sledoval, kolik lidé utratí za svůj nákup. Lidé s běžným nákupním vozíkem utratili v průměru okolo 26 eur. Naopak ti, kteří používali moderní vozík s upravenou rukojetí, utratili až o 8 eur více. Nutno podotknout, že byl výzkum proveden na dostatečném vzorku lidí. Je tak jen stěží pravděpodobné, že by se jednalo o náhodu.

Triky, jak na menší nákup
Jak v obchodě kupovat jenom to, co skutečně potřebujeme? Abyste zbytečně neutráceli více peněz, než je nutné, předem si připravte, pro co do obchodu jdete. Nákupní seznam by měl obsahovat pouze nezbytné položky. Ideálně se orientujte podle jídelníčku, který si připravíte na týden dopředu. Jedině tak budete vědět, že nekupujete zbytečnosti. Zamyslete se i nad případnými slevami a akcemi. Nenechte se zbytečně zlákat akční nabídkou typu 2+1 zdarma. Většinou se jedná o produkty, které v takovém množství nepotřebujete. Navíc každé ze zboží občas projde slevou.
Tím, co může výrazně ovlivnit nepromyšlené nakupování, je i váš hlad. Do obchodu se proto vydávejte pouze tehdy, když máte plný žaludek. Nebudou vás lákat zbytečnosti a pochutiny, které ve vašem jídelníčku obvykle ani nemají místo.
Zdroje: DerWesten, Weglot