Toto vám obchodníci tají: Triky, kterými vás supermarkety snadno přimějí utrácet víc

Přidat na Seznam.cz

Cílem majitelů obchodních řetězců není zpravidla nic jiného než zisk. Na tom není nic zvláštního. Zajímavé jsou však různé způsoby, pomocí kterých supermarkety přimějí své zákazníky k tomu, aby utratili tučnější obnos peněz.

Obchodní řetězce disponují skutečně dlouhými zástupy strategií, jimiž ovlivňují zákazníkův úsudek – od vyzývavých slevových cedulí přes zvětšující se nákupní vozíky až po vůni a hudbu. Mnohdy nic netušící zákazníci pak domů občas přitáhnou hojné množství potravin všech druhů a společně s nimi v extrémních případech ještě nové ubrusy a granule pro sousedova psa (s trochou nadsázky). Aby toto nebyl váš případ, měli byste si pečlivě prostudovat všechny triky, pomocí kterých z vás obchodníci tahají peníze. Které patří mezi ty nejčastěji používané a nejefektivnější?

Zvětšující se vozíky

Bystří jedinci možná u některých obchodních řetězců zaznamenali, že se jejich nákupní košíky neustále zvětšují. Tento fenomén zdaleka nemusí mít pouze praktické důvody, jak byste si mohli myslet. Může se totiž jednat taktéž o psychologický trik.

Jakmile se totiž velikost nákupního košíku zvýší, mnoho zákazníků při nakupování snadno nabyde pocitu, že je jejich vozík ve srovnání s minulými návštěvami prodejny poloprázdný. Z toho důvodu pak začnou přemýšlet nad tím, zda na něco nezapomněli, nebo čím by se dal ještě zaplnit.

Tento psychologický trik je však možné velmi snadno obejít. Například tím, že místo klasického (kovového) nákupního vozíku sáhnete po tom menším z plastu. V případě, že jdete jen pro pár drobných potravin, které snadno unesete, košík si vůbec brát nemusíte.

Žena veze košík uprostřed prodejny.
Poloprázdný košík vzbuzuje v lidech pocit, že musí ještě něco přikoupit. Zdroj: Shutterstock.

Pravidelné změny v uspořádání prodejen a chaotické prostředí

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč dělají některé obchody relativně časté změny v rozmístění zboží? Odpověď na tuto otázku může být úplně opačná, než byste čekali.

Zpravidla totiž nejde o to, že by manažer prodejny zničehonic vymyslel nový způsob, jak zboží po prodejně lépe a přehledněji rozmístit. Obchodníci se někdy naopak snaží o to, aby vyvolali v zákaznících zmatek. Ti pak musí své oblíbené zboží hledat po celé prodejně, díky čemuž cestou narazí i na produkty, o kterým neměli doposud zdání. Jakmile je pak koupí, majitelé obchodních řetězců jásají blahem, neboť to pro ně samozřejmě znamená další zdroj zisků.

Nejčastěji nakupované produkty v uličkách

Další trik obchodníků spočívá v tom, že dávají nejčastěji nakupované zboží doprostřed uliček. Lidé mají totiž tendenci tento druh zboží do košíku přihodit, když kolem něho prochází – a to i tehdy, když jej aktuálně nepotřebují.

Příjemná vůně

Není náhoda, že se pekárny v supermarketech velmi často nacházejí hned na začátku prodejny. Jakmile si totiž vůně, která se z nich line, proklestí cestu k nosům zákazníků, jejich „mlsný jazyk“ začne pracovat na plné obrátky. Tím se rapidně zvyšuje šance, že do košíku vloží všechno, na co dostanou chuť.

Některé prodejny pak volí ještě trochu odlišnou strategii, která je opravdu účinná. Výpary z pekárny či koutku s uzeninami vypouštějí větracím systémem tím směrem, ve kterém se zpravidla pohybuje nejvyšší množství lidí. Jakmile je někteří jedinci ucítí, rozhodnou se pro některý ze svých oblíbených produktů dojít. Po cestě pak narazí na další lákadla v podobě slev či nejčastěji nakupovaného zboží skvějícího se uprostřed uliček a profit obchodníků je rázem na světě.

Prodavačka v pekárně se usmívá na zákazníka.
Vůně z pekárny dokáže lidi přimět k tomu, aby nakoupili více potravin. Zdroj: Shutterstock.

Uvolňující hudba

Určitou roli hraje při nakupování i relaxační hudba, kterou můžete v obchodech velmi často slyšet. Ta zpravidla zákazníky uvolní, čímž vytvoří v zákaznících jakýsi pocit, že není kam spěchat. Ti v důsledku toho stráví v prodejně více času, než měli původně v úmyslu.

Zdroje: novinky.cz, idnes.cz