Těžká pravda o práci v supermarketech: Směny, stres a nečekané příběhy zaměstnanců
Každé z povolání má své výhody a negativní stránky. Ani práce v supermarketu nemusí být procházka růžovou zahradou. Množství směn, nepříjemných zákazníků i úkolů od nadřízených se mohou podepsat nejen na zdraví zaměstnanců.
Aby se supermarkety zavděčily všem svým zákazníkům, obchody mnohdy bývají otevřeny i déle než 12 hodin denně. Zaměstnanci supermarketů často bývají nespokojeni s pracovní dobou. Některé supermarkety či obchody mají 24směnný provoz. Takzvaná noční může mít na lidský organismus nepříjemný vliv.
Fyzicky náročná práce, která ovlivní i chod rodiny
Narušení spánkového cyklu se může projevovat jak psychickou únavou, tak problémy se spánkem či nabouráním imunitního systému. Otočený režim dne a noci nebývá ničím příjemným. Tělo je vyčerpané po fyzické i psychické stránce. Psychická únava mění naši náladu, zvyšuje stres a zhoršuje koncentraci.
Noční směny či nepravidelný režim mívají negativní vliv i na sociální život. Kvůli směnnému provozu je těžké nastolit pravidelný řád. Časový harmonogram rodin s dětmi musí být neustále flexibilní. Sladění práce s osobním životem tak bývá komplikovanější.
Bez ohledu na to, zda je zaměstnancem supermarketu drobná žena nebo muž kulturista, ani jeden z nich se nevyhne doplňování zásob. Manipulace se skladovými zásobami a častý pohyb na place jsou fyzicky vyčerpávající.
Nejinak je tomu u psychiky zaměstnanců. Ta je pod náporem otázek a často i nepříjemného chování zákazníků. Mnohdy jsme svědky konfliktů mezi naštvaným zákazníkem a prodavačem za kasou. Prodavači jsou pro některé lidi hromosvodem, na kterém si mohou vybít svou negativní energii.
Osobní zpověď zaměstnanců supermarketu
To, jak to v supermarketech skutečně chodí, popsali dva pracovníci nejmenovaného supermarketu:
- Prodavačka Eva: „Nedělám sice noční, i tak z téměř každé směny odcházím naprosto vyčerpaná. Nevěřila bych, že i jako prodavačka můžu procházet vyhořením a být neustále ve stresu. Lidé – zákazníci jsou obvykle milí. Problémem jsou naopak moji nadřízení. Ti nás neustále honí s plněným statistik. Nás zaměstnance přitom berou spíš jako další skladové zásoby než lidi, kteří jim pomáhají držet obchod pohromadě.“.
- Pokladní Marek: „Nejhorší asi je, že se u nás neustále střídají zaměstnanci. Lidé bývají naštvaní kvůli dlouhým frontám. Nováčci ale neví, co mají dělat. Energii mi nepřidávají ani minimální, a hlavně nepravidelné, pauzy. Někdy jsem na kase i tři hodiny v kuse.”.

Frustrace zaměstnanců, vedoucích pracovníků i zákazníků
Problémem velkého množství supermarketů bývá vysoká fluktuace zaměstnanců. Zaškolování nováčků zhoršuje dynamiku celého pracovního týmu. To vede k frustraci stávajících zaměstnanců. V očích zákazníka je navíc každý druhý prodavač cizincem nebo nováčkem bez informací. To nepřidá ani na náladě zákazníků. Ti očekávají profesionalitu a znalost prostředí. I to tak může vést k neshodám mezi oběma stranami.
V supermarketech obvykle pracují desítky lidí. Každý z nich má jiné potřeby a požadavky. A tak se setkáváme s těmi, kteří jsou z množství směn přepracovaní. V práci tráví víkendy, svátky a berou každou volnou směnu. Druhou skupinou jsou zase lidé, kteří si touto prací pouze přivydělávají. Pro ně obvykle není kvalita odvedené práce nijak zásadní. To opět vede k nespokojenosti vedoucích pracovníků i zákazníků. Dostáváme se tak do kolečka, kdy je zaměstnanec, stejně jako všichni kolem něj, nespokojený.

I když se to na první pohled nemusí zdát, i práce v supermarketech bývá náročná. A to nejen po stránce fyzické, ale také psychické. Až půjdete opět nakupovat, vzpomeňte si na tyto informace. Milý úsměv věnovaný prodavačce vás nic nestojí, zaměstnancům supermarketu ale může zlepšit náladu.
Zdroje:Aktualne, Brigoska, Praceamzda