Shořelo velké ruské dopravní letadlo Iljušin v Lybii. Cílem měla být Wagnerova skupina. Američané mlčí
Rusko přišlo o další dopravní letadlo – alespoň to ukazují satelitní snímky ohořelého vraku stroje Il-76 s poškozenými motory. Nejedná se však o letoun operující na Ukrajině, ale o zařízení na základně Al-Džufra uvnitř Libye. Neoficiální zprávy uvádějí, že cílem útoku byl letoun patřící skupině Wagnerovců a že za provedení operace byli odpovědní Američané, což jsou zatím jen nepotvrzené spekulace.
Komerční satelitní snímky ukazují hořící vrak dopravního letadla Il-76, k jehož zničení byly podle neoficiálních informací použity rakety nebo bezpilotní letouny a za provedení akce jsou údajně odpovědné americké síly, píše deník Libyaobserver. Pentagon tyto zprávy nijak nekomentoval ani se k nim nijak nevyjádřil.
Comparison of the @planet satellite images of the Al-Jufra airbase captured on Dec. 5th and Dec. 17th shows damage to the allegedly Russian Il-76, which according to some reports arrived from Syria with EW equipment for Khalifa Haftar's forces and have been hit by drone/missile. https://t.co/AaOVC1fCJG pic.twitter.com/kkcSe3CjQp
— Mark Krutov (@kromark) December 18, 2023
Stroj byl umístěn v Libyi na základně v Al-Džufře (centrální část této země v severní Africe) a arabské zdroje uvádějí, že k útoku došlo 7. prosince, i když je také možné, že byly provedeny dvě akce – první 7. a druhá 12. prosince, píše deník Libyaobserver. Výsledkem však bylo zničení těžkého dopravního letadla a škody byly takové, že je nepravděpodobné, že by letadlo bylo možné opravit. Trup i motory byly spálené a došlo také k úniku leteckého paliva.
Není známo, kdo přesně je za útok zodpovědný, ale samotnou základnu v Libyi využívali žoldáci skupiny Wagner. Il-76 měl dodávat rušící zařízení ruským jednotkám v Súdánu a Libyi, které se v regionu cvičily.
Těžký dopravní letoun Il-76 není novou konstrukcí (jeho první verze se sériově vyrábí od roku 1974), ale díky své univerzálnosti, robustnosti a efektivitě je dodnes provozován Ruskem nebo některými africkými zeměmi.
Jedná se o velmi velký a výkonný stroj s rozpětím křídel 50,5 metrů a čtyři proudové motory, každý o tahu 117,7 kN, mu umožňují letět cestovní rychlostí kolem 750 km/h. Il-76 může operovat ve výšce až 13 000 m a na jeho palubu se v závislosti na verzi vejde 48 000 až 60 000 kg nákladu.
Zdroj: Libyaobserver, Libyasecuritymonitor