Sankce zdevastovaly ruskou leteckou dopravu. Rusku chybí přes 500 letadel, vyrábí dvě ročně
Rusko chce z provozu stáhnout letadla západních výrobců, protože jsou ve stále horším stavu. Problém je, že je není čím nahradit. Ruská výroba letadel je totiž pouze kapkou v moři.
Sankce zdevastovaly ruskou leteckou dopravu
Přestože většina letadel stále létá, chybí potřebné díly a servis. V důsledku toho se snižuje spolehlivost a zvyšuje se provozní riziko. Pokud budou špatně udržované stroje nadále létat, počet leteckých havárií se časem zvýší. Rusko proto deklaruje svůj záměr rychle stáhnout osobní letadla západních společností – hlavně Boeing a Airbus. Problém je v tom, že k jejich nahrazení potřebují asi 550 nových strojů, zatímco ruský průmysl dodává průměrně dvě letadla ročně.
Situaci dále zhoršuje skutečnost, že podle ukrajinského webu Defense Express tvoří západní letadla 65 procent flotily osobních letadel v Rusku a tvoří až 95 %. všech letů. V zájmu udržení západních letadel v nepřetržitém provozu mění Rusko mj. předpisy upravující kontrolu a servis strojů a snaží se pro ně získávat díly i prostřednictvím třetích zemí, jako je Turecko nebo Spojené arabské emiráty.
Navzdory prohlášením ruských politiků deklarujících nahrazení západních strojů ruskými ekvivalenty – průmysl není schopen dodat odpovídající letadla. Ačkoli teoreticky Rusko může vyrábět několik typů osobních letadel – jako MS-21, Superjet, Tu-214, Il-114, Il-96 – v praxi se výroba novějších odkládá.
Zdroj: WP tech, Defense Express