Po 17 dnech bylo ze zavaleného indického tunelu zachráněno všech 41 stavebních dělníků

Přidat na Seznam.cz

Indie – Všech 41 stavebních dělníků, kteří byli 17 dní uvězněni ve zříceném horském tunelu na severu Indie, se dostalo do bezpečí několik hodin poté, co se k nim záchranáři provrtali skrz trosky kamení, betonu a bahna, píše stanice Al Jazeera.

Po několikadenních pokusech o záchranu, které narážely na překážky jen několik metrů od dosažení mužů, byli nakonec v úterý v himálajském státě Uttarákhand vytaženi na nosítkách na kolečkách ocelovou trubkou širokou 90 cm. Poslední fáze unikátní operace byla dokončena asi za hodinu.

Dělníci, kteří pocházejí z nejchudších indických států a pracují za nízkou mzdu, uvízli ve 4,5 km dlouhém tunelu budovaném v Uttarákhandu od 12. listopadu, kdy se tunel propadl, jak jsme psali dříve v tomto článku. Složité a namáhavé úsilí o jejich vyproštění bylo po několik dní bedlivě sledováno v celé zemi.

Hlavní ministr Pushkar Singh Dhami, nejvyšší představitel státu, se s některými dělníky setkal ještě před jejich převozem do nemocnice a věnoval jim tradiční věnce z měsíčku lékařského. Zachránění dělníci dostanou každý šek v hodnotě 100 000 rupií (asi 26 700 Kč), řekl Dhami.

„Požádáme také společnost, aby těmto 41 dělníkům umožnila odjet domů a strávit čas se svou rodinou po dobu 15 dní, 20 dní nebo 1 měsíce,“ dodal Dhami podle stanice CNN.

Vojenští ženisté nakonec museli použít takzvanou techniku krysích děr a ručně kopat, aby odstranili kameny a suť v délce zbývajících devíti metrů, přičemž teploty v odlehlé horské lokalitě prudce klesaly.

„Naprosto se mi ulevilo a jsem šťastný, protože 41 dělníků uvězněných v závalu tunelu Silkyara se podařilo zachránit. Bylo to dobře koordinované úsilí mnoha agentur, které znamenalo jednu z nejvýznamnějších záchranných operací za poslední roky,“ uvedl v prohlášení ministr silniční dopravy Nitin Gadkari.

Úředníci sice neuvedli, co bylo příčinou zřícení tunelu, ale oblast je náchylná k sesuvům půdy, zemětřesením a záplavám. Vláda uvedla, že použila techniky šetrné k životnímu prostředí, aby geologicky nestabilní úseky učinila bezpečnějšími. Nařídila také Indickému národnímu úřadu pro dálnice, aby provedl audit 29 tunelů budovaných po celé Indii.

Zdroj: Al Jazeera, CNN