Opuštěná nákladní loď vyvolává obavy. Hrozí katastrofa s globálními důsledky
Nákladní loď „Safer“ vyvolává stále větší obavy. Loď byla v roce 2017 opuštěna v Rudém moři kvůli vážné nehodě. Na její palubě je milion barelů ropy. Existují reálné obavy, že by mohlo dojít k úniku a dokonce k výbuchu, což by vedlo ke katastrofě s globálními důsledky. Organizace spojených národů vyzývá k co nejrychlejšímu řešení této globální hrozby, píše deník The New Yorker.
Bab-el-Mandebský průliv v Rudém moři se nachází pouhých 7 kilometrů od jemenského pobřeží. Od roku 2017 je místem, kde byla nákladní loď Safer, známá jako „zombie loď“, opuštěna po selhání systémů, které se nepodařilo vyřešit kvůli chybějícímu námořnímu pojištění majitele lodi. Kvůli této situaci uvízla nákladní loď na stejném místě na čtyři roky.
Loď v současnosti spravuje jemenské hnutí Huti, které v zemi již sedm let vede občanskou válku proti jemenské vládě. Hútiové jsou podporováni Íránem, zatímco vláda má podporu Saúdské Arábie a Spojených států. V důsledku toho je problém lodi komplikovaný nejen z hlediska životního prostředí, ale také z diplomatického hlediska. „Tato situace je vážným problémem“ – uvádí OSN.
Globální důsledky katastrofy v Rudém moři. Suezský průplav v ohrožení
Nedostatečná údržba a správa nákladu na lodi „Safer“ lidmi, kteří nejsou odborníky na pohonné hmoty, by mohla vést k úniku velkého množství ropy do Rudého moře. Podle odborníků by dokonce mohlo dojít k explozi značných rozměrů.
Odborníci OSN se domnívají, že barely s palivem mohou kdykoli explodovat a způsobit podobné škody jako výbuch v Libanonu v srpnu loňského roku. Únik ropy do moře by měl katastrofální následky pro mořskou flóru a faunu.
V nejhorším případě by neutrpělo jen životní prostředí, protože katastrofa by mohla mít za následek i drastické omezení obchodní dopravy v Suezském průplavu, což by již mělo globální důsledky. Odborníci v této souvislosti připomínají situaci z března letošního roku, kdy velká kontejnerová loď Ever Given uvízla na šest dní v úzkém prostoru průplavu a znemožnila tak tok zboží přes jeden z klíčových bodů světového obchodu.
Zdroj: The New Yorker