Největším vývozcem náhradních dílů pro ruská letadla je malá země v Africe. Záhadné pozadí miliardových obchodů

Přidat na Seznam.cz

Gabon, malá země na rovníku. 85 % území tohoto státu pokrývá hustá džungle. Žije zde 2,3 milionů lidí. HDP je na úrovni Mongolska či Moldavska. Asi by nikdo nečekal, že právě odsud pochází většina dílů pro ruská letadla.

V roce 2023 byly do Ruska dovezeny ze zahraničí části letadel v hodnotě téměř 2 miliard dolarů a téměř tři čtvrtiny z nich údajně odeslala z Gabonu jediná místní společnost. To píše list The Moscow Times, jehož redaktoři přezkoumali celní údaje Ruské federace.

Sídlo firmy je v obyčejném obytném domě v Libreville

Obchod probíhá za zvláštních okolností. Tak zaprvé, firma, jejíž název se mnohokrát opakuje v databázi ruských celníků, podle gabonských úřadů vůbec neexistuje. Je to firma Ter Assala Parts a místo registrace společnosti se má nacházet v gabonském hlavním městě Libreville. Stačí letmý pohled do Google Maps – sídlo firmy, která uzavírá miliardové transakce, je v obyčejném obytném domě.

Jednatel firmy je jistý občan Kyrgyzstánu. Na dotaz novinářů z Moscow Times odpověděli odborníci na mezinárodní obchod, že jistý dodavatel vystupuje pod falešnou právnickou osobou registrovanou v zemi třetího světa. Je to složité kriminální schéma, do kterého mohou být zapojeni vysocí úředníci obou zemí. Vždyť ruské aerolinky jsou úzce spojeny se státem a dovoz tak velkého množství náhradních dílů musí posvětit úřady.

Všechno od kyslíkových mask přes počítače až po motory

Do Ruska jsou od firmy Ter Assala Parts dováženy počítačové systémy, systémy měření hladiny paliva, regulátory paliva, senzory, ale také například kyslíkové masky. Rusko od gabonské firmy převzalo dokonce i použité motory pro Boeing-737 a Airbus A320/A321.

Rusko není jedinou zemí, s níž Ter Assala Parts čile obchoduje. Dalšími dvěma oblíbenými destinacemi pro dovoz leteckých dílů v roce 2023 byly Thajsko (zboží v hodnotě 200 milionů dolarů) a Spojené arabské emiráty (přes 160 milionů dolarů).

Zdroj: The Moscow Times