Na Ukrajině právě vybuchl další z ruských jaderných transportérů Ladoga
Ladoga představoval vrchol v oblasti jaderných průzkumných a velitelských vozidel. Toto mimořádně odolné a pohodlné vozidlo bylo navrženo jako vzduchotěsný, samostatný a těžce pancéřovaný tank bez věže, vybavený vzdáleným kamerovým systémem a nezávislým přívodem kyslíku, píše portál Forbes.
Kirovský závod vyrobil pouze omezené množství těchto speciálních vozidel, odhadem čtyři až pět kusů. Jeden z nich byl využit v kontaminované oblasti kolem černobylské jaderné elektrárny po ničivé havárii v roce 1986. S výjimkou jednoho exempláře, který se dostal do muzea, ostatní Ladogy se zdánlivě ztratily, informuje deník Ukraine Today.
Let's see if any of you can ID this crap (we are currently stumped about this one)
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) June 24, 2024
source: around 00:35 in this video https://t.co/htUjpVGZl4 pic.twitter.com/OmN5p26ROi
Situace se změnila nedávno. V březnu ukrajinský bezpilotní letoun objevil a zaútočil na Ladogu, která se blížila k ukrajinským obranným liniím v blízkosti Kreminského lesa na východě Ukrajiny. Krátce poté Ukrajinci zasáhli a zničili další Ladogu.
Je patrné, že Rusko intenzivně usiluje o doplnění svých bojových vozidel, ať už prostřednictvím nové výroby nebo obnovením starších vozidel z dlouhodobých zásob. Snaží se tak kompenzovat masivní ztráty (více než 16 000 vozidel s rostoucí tendencí) na 1100 km dlouhé frontové linii během 28 měsíců trvajícího konfliktu na Ukrajině.
Nesoulad mezi počtem nově dodaných vozidel (přibližně 500-600 tanků a asi 1000 bojových vozidel ročně) a průměrnými ročními ztrátami (1300 tanků a 1700 bojových vozidel) vysvětluje, proč se na bojišti objevují netradiční typy vozidel.
Zdroj: Forbes, Ukraine Today