Na jihozápadě Francie již létají ukrajinští piloti trénující pro F-16
Již tři měsíce deset mladých studentů z Ukrajiny trénuje na francouzské letecké základně pilotáž amerických letounů F-16, které Ukrajině přislíbily Nizozemsko, Dánsko, Norsko a Belgie, píše francouzský celostátní deník Liberation.
Jejich tváře jsou stejně mladistvé jako jejich vzhled vážný, jejich siluety schoulené ve vojenských oblecích tak diskrétní, jak je jejich řeč vzácná. Pod hangáry letecké základny na jihozápadě Francie, jejíž jméno nelze z bezpečnostních důvodů zveřejnit, už několik měsíců trénuje hrstka mladých ukrajinských pilotů na válku.
Výcvik je náročný. Rekruti musí zvládat navigačních mapy, absolvují letové hodiny na simulátoru a opravdové lety na dvoumístných výcvikových letounech Alphajet s instruktorem, přibližuje Le Monde.
V Alpha Jetu francouzský instruktor v zadní části kokpitu a vepředu mladý ukrajinský voják. Výcvik těchto ukrajinských pilotů představuje skutečnou výzvu – pouze šest měsíců na okamžité odeslání do boje. O polovinu kratší než výcvik francouzských pilotů.
Mladým ukrajinským pilotům je mezi 20 a 22 lety. Výcvik pro ně začal ve Velké Británii výukou angličtiny a základů pilotování stíhaček. Nyní pokračuje ve Francii výcvikem na letounu Alpha Jet, ideálním pro přechod na stíhací letoun typu F16, který je cílem výcviku. Lety přímo na F 16 si vyzkouší během třetí fáze tréninku, pravděpodobně v Rumunsku.
„Náš výcvik je všestranný, taktické metody tam budou úplně stejné, pilotáž je velmi blízko tomu, co dělá F16, a je také velmi blízko tomu, co můžeme najít na Mirage 2000,“ vysvětluje instruktor. Cílem francouzského výcviku je, „aby se naučili co nejvíce, aby při přechodu do transformační letky museli přidat pouze to, co je specifické pro F16 nebo Mirage“
Na programu tohoto mimořádně intenzivního výcviku je 80 hodin letu, 50 hodin času na simulátoru se zkušenými instruktory. Trenéři je učí západní metody boje, daleko od ruských standardů, zděděných ze sovětské éry, které používala ukrajinská armáda.
Zdroj: Liberation, Le Monde.