Ministr Jozef Síkela obvinil Andreje Babiše kvůli České poště. O problémech měl Babiš vědět, nechtěl však ztratit popularitu

Přidat na Seznam.cz

Česká pošta v současné době zažívá obrovskou existenční krizi. Celé instituci hrozí krach, pokud neredukuje počet poboček a nepropustí některé zaměstnance. Některá média (například server Aktuálně.cz) dokonce Českou poštu přirovnávají k pacientovi v kómatu, který už jen čeká na nejhorší. Kdo za to ale může?

A i když se současná vláda snaží tuto těžkou situaci vyřešit, hovoří se především o transformačním procesu, tak nelze zapřít, že aby Česká pošta přežila, bude se muset dostatečně osekat. Zmizí pobočky a mnoho lidí přijde o práci.

O problému věděl, nic s ním však nedělal

Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely věděl tehdejší premiér Andrej Babiš už v roce 2019, že provoz České pošty není udržitelný. Samotný Babiš tehdy nesmyslnou velikost České pošty kritizoval. „Jenže než aby problém řešil a riskoval ztrátu politických bodů, jen ho odsunul v čase. Za stovky milionů ročně. A teď kritizuje, že my takto postupovat odmítáme,“ řekl Jozef Síkela a naznačil tak, že Andrej Babiš neudělal nutné, ale nepopulární kroky z obavy, že by on i jeho hnutí ztratili popularitu.

Tehdy rozvíjející se nádor na státním rozpočtu pouze ignoroval, místo aby ho vyříznul. A ten teď metastázoval a přešel ve velkou českou poštovní katastrofu.

„Předseda hnutí ANO už v roce 2019 zpochybňoval, proč by měla mít Pošta 3200 poboček, proč by měla udržovat tolik pracovníků. A taky zpochybňoval, proč by se měly navyšovat kompenzace pro Poštu,“ prohlásil Jozef Síkela v Poslanecké sněmovně.

Příliš mnoho poboček

Proč vlastně Andrej Babiš kritizoval počet poštovních poboček v České republice? Kdysi bývala hustá síť poštovních poboček znamením pokroku, dnes je tomu naopak. Podle bývalého ministra financí Miroslava Kalouska jde o známku technologické zaostalosti.

V Evropské unii podle serveru Kurzy.cz pracují téměř 2 miliony lidí v poštovních službách. Nejvíce je v poměru k počtu obyvatel zaměstnanců poštovních služeb ve Spojeném království. Česko je hned druhé.

Ekonom Lukáš Kovanda však upozornil, že kvantita a kvalita jsou dvě rozdílné věci. Ano, Česko i Británie mají hodně poboček. Ale kvalita služeb je na úplně jiné úrovni. V Česku zákazníci poštovní služby neustále kritizují, ale ve Spojeném království je podle nového průzkumu se službami pošty spokojeno 78 % zákazníků.

Zdroje: Aktuálně.cz, Jozef Síkela, Kurzy.cz, Miroslav Kalousek