Drastická změna: EU zakáže automobily se spalovacími motory

Přidat na Seznam.cz

Evropský parlament a Evropská rada dosáhly prozatímní dohody. Česká republika, která v současné době předsedá EU, uvedla, že vyjednavači členských států, Evropského parlamentu a Evropské komise se dohodli, že automobily musí do roku 2035 dosáhnout 100% snížení emisí CO2, uvádí server Deutsche Welle.

To znamená zákaz prodeje nových osobních automobilů a dodávek s benzinovým nebo naftovým pohonem ve všech zemích Evropské unie. Zákaz jízdy vozidel se neplánuje, počítá se s tím, že všechny tyto vozy budou nakonec nahrazeny elektromobily. Každý členský stát musí nyní toto nařízení přijmout do svého státního práva.

Zákaz je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jehož cílem je do roku 2030 snížit emise o 55 % ve srovnání s rokem 1990 a do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality, uvádí portál AutomotiveNewsEurope.

Automobily mají v současné době na svědomí 12 % všech emisí CO2 v EU, zatímco veškerá doprava má na svědomí zhruba čtvrtinu všech emisí.

Automobilky v souboji s časem

Dohoda má celosvětové důsledky. EU je největším obchodním blokem na světě a je domovem mnoha největších výrobců automobilů.

„Evropští výrobci automobilů již dokazují, že jsou na tuto výzvu připraveni, na trh přicházejí stále dostupnější elektromobily,“ uvedl ve svém prohlášení politik Frans Timmermans. „Rychlost, s jakou k této změně v posledních několika letech došlo, je pozoruhodná,“ dodává.

Volkswagen, Stellantis, Ford, Bentley a Jaguar patří mezi automobilky, které prohlásily, že do roku 2035 nebo dříve přestanou v Evropě prodávat vozy na benzin a naftu.

Půjde to, EU ale musí pomoct

„Nyní bychom rádi viděli, aby se rámcové podmínky, které jsou pro splnění tohoto cíle nezbytné, promítly do politiky EU,“ řekl Oliver Zipse, prezident ACEA, lobbistické skupiny evropských výrobců automobilů a generální ředitel BMW.

„Mezi podmínky patří dostatek obnovitelné energie, bezproblémová síť soukromě a veřejné nabíjecí infrastruktury a přístup k surovinám,“ doplňuje Zipse.

Nebezpečí havanského efektu

„Díky dnešní dohodě se přibližujeme k havanskému efektu,“ varuje Jens Gieseke, zákonodárce a vyjednavač z konzervativní Evropské lidové strany.

„Po roce 2035 mohou být ulice plné historických automobilů, protože nové automobily nebudou k dispozici nebo nebudou cenově dostupné. Dnešní dohoda zabouchla dveře novému technologickému vývoji a vložila všechna vejce do jednoho košíku. To je chyba.“

Zdroje: Deutsche Welle, AutomotiveNewsEurope

,