Booking.com dominuje českému trhu. Hoteliéři zatím zkouší koexistenci.

Přidat na Seznam.cz

Platforma Booking.com čelí sankcím za zneužívání dominantního postavení na trhu. Španělský antimonopolní úřad (CNMC) uložil společnosti dvě pokuty v celkové výši 413,2 milionu eur (10,5 miliardy korun), informoval ve zprávě. Kromě zaplacení pokut úřad požaduje i nápravu nespravedlivých tržních podmínek.

Podle CNMC se Booking.com od 1. ledna 2019 dopustil dvou případů zneužití dominantního postavení tím, že uložil hotelům ve Španělsku nekalé obchodní podmínky a omezil konkurenci ostatních online cestovních kanceláří.

Platforma prý zneužívá své silné postavení

Španělský úřad kritizoval například podmínku, která hotelům zakazuje nabízet ubytování za nižší ceny na jiných platformách než na Booking.com.

Toto řízení vzniklo na základě stížností podaných v roce 2021 Španělskou asociací hotelových manažerů (AEDH) a Madridskou asociací hotelových podniků.

Podle Czech Tourism se v roce 2019 pohyboval počet rezervací přes platformy Booking, TripAdvisor, Airbnb a Expedi okolo 9,5 milionu. V roce 2022 to bylo přibližně 6,7 milionu, přičemž rezervace přes Booking.com tvoří tradičně asi polovinu.

„Je však třeba poznamenat, že jeden provozovatel může nabízet rezervace přes více než jednu platformu. Počet rezervací tedy neodpovídá počtu provozovatelů,“ vysvětlila mediální zástupkyně Czech Tourism Kateřina Beránková.

Rezervace přes Booking.com dominují hotely. V oblasti ubytování v soukromí je trh vyváženější díky konkurenci jako Airbnb. „V ubytování v soukromí je situace o něco lepší, protože Airbnb je silnějším hráčem, což zajišťuje zdravější konkurenci,“ dodal Koutný.

Zdroj: OpenVerse

Booking nesouhlasí

Booking.com se plánuje proti rozhodnutí odvolat a využít argumentů týkajících se nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA), které na něj uvalilo povinnosti. Nařízení má za cíl narovnat podmínky na digitálním trhu a omezit moc „strážců přístupu“, mezi které Evropská komise v květnu zahrnula i Booking. Mezi dalšími strážci přístupu jsou společnosti jako Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft.

„Jednou z věcí, která nám na Bookingu vadí a kterou DMA změní, je tzv. paritní doložka, která vyžaduje, aby ceny na stránkách ubytovatelů nebyly nižší než na Bookingu,“ vysvětlil prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek. Tato doložka se často využívá i na českém trhu.

Booking.com je dceřinou společností amerického holdingu Booking Holdings, který v roce 2023 dosáhl čistého zisku čtyř miliard dolarů. Platforma spojuje zákazníky s hotely a dalšími ubytovacími zařízeními, které prostřednictvím ní nabízejí své pokoje. Zájemci mohou porovnávat ceny a další parametry a rezervovat ubytování.

Hotely těží z výhod, které Booking.com nabízí, jako je silnější propagace v internetových vyhledávačích. To však omezuje schopnost alternativních poskytovatelů přilákat hotely ke spolupráci, jak uvedla agentura Reuters.

Využití Booking.com patří mezi nejčastější způsoby rezervace ubytování, přičemž v posledních letech tvořily rezervace přes tuto platformu mezi 70 až 90 procenty hotelového trhu, jak uvedla ČTK.

Zdroj: CNMC, Seznam Zprávy