Představy o posmrtném životě se napříč kulturami liší. Některé kultury věří v ráj, jiné v nový návrat
Co se s námi stane po smrti – tuhle otázku si kladlo lidstvo od nepaměti. Každá civilizace na ni odpovídala po svém – jedni si představovali ráj plný zeleně, jiní nekonečný cyklus znovuzrození nebo hrdinské hostiny v síních padlých. V těchto představách ale vždy zrcadlíme sami sebe, své hodnoty, strachy i naděje.
Ráj mezi řekami: starověký Egypt a pole radosti
Pro Egypťany byl život jen předehrou. Pravý svět měl teprve přijít – pokud jste si ho zasloužili. Duše zesnulého po smrti absolvovala soud, během kterého se srdce pokládalo na váhy proti pírku bohyně Maat, symbolu pravdy. Pokud obstálo, čekala ho Sekhet-Aaru – „pole rákosí“, rajská krajina podobná Egyptu v jeho nejlepší podobě. Plodná půda, klid, žádné nemoci ani smrt. Pracujete na poli? I tam, ale v míru, bez únavy.
V této představě se odrážela egyptská touha po rovnováze, řádu a kontinuitě. Smrt nebyla koncem, ale cestou do světa, kde věci konečně dávají smysl. Zároveň však panoval strach z chaosu – proto tolik důrazu na pohřební rituály a přesné postupy. Kdo byl pohřben bez nich, mohl být zapomenut. A pro Egypťana byla zapomnutá duše tím největším neštěstím.
Tibet a bardo: svět mezi životy
Tibetští buddhisté se na smrt dívají jinak. Není to konec, ale proměna – přechodová fáze mezi dvěma životy. Tenhle mezistav se nazývá bardo a v duchovním pojetí má několik fází, včetně momentu smrti, duchovního rozpoznání a znovuzrození. V každé fázi se vědomí může osvobodit… nebo se vrátit zpět do další existence.
Bardo není automatické ani předvídatelné. Může být klidné, děsivé nebo matoucí – záleží na tom, jak se člověk připravil během života. Tibetská „kniha mrtvých“ (Bardo Thödol) proto nabízí návod, jak těmito stavy projít. Vše je otázkou karmy a pozornosti – pokud člověk rozpozná iluzorní povahu jevů, může se dostat dál, osvobodit se z cyklu zrození.
Tato víra ukazuje důraz na vnitřní práci, na osobní odpovědnost a pozorování mysli. Smrt není nepřítel, ale další prostor pro duchovní růst.
Valhalla: síň padlých hrdinů
Seveřané – zejména Vikingové – vnímali smrt odlišně. Pro ně nebylo důležité, kdy zemřete, ale jak. Největší cti se dostalo těm, kdo padli v boji. Jejich duše měly být vybrány Valkýrami a odvedeny do Valhally – síní Ódinových, kde se pilo, hodovalo a trénovalo na poslední bitvu světa, Ragnarök.
Valhalla nebyla místem odpočinku, ale čestným pokračováním života bojovníka. Každý den cvičení, každý večer hostina. Tento model posmrtného života ukazoval hodnoty, které severská společnost cenila nejvíce – odvahu, věrnost, čest a sílu.
Zajímavé je, že nejen Valhalla hrála roli – jiná polovina padlých mířila do Folkvangu, sídla bohyně Freyi, které bylo možná ještě příznivější. Ale právě Valhalla se stala symbolem, protože nejlépe vystihovala severské hrdinské ideály.
Různé světy, různé hodnoty
I když se tyto představy liší, mají společné to nejdůležitější: odrážejí svět lidí, kteří v ně věřili. Egypt ukazuje touhu po harmonii, kde vše má své místo. Tibet odráží hlubokou introspekci a zodpovědnost za vlastní mysl. Vikingové zase kladou důraz na činy, čest a společenství bojovníků.
A co to říká o nás?
Naše představy o smrti vždy odhalují víc o životě. Mluví o tom, čeho si ceníme, čeho se bojíme, v co doufáme. Ráj může být klidný a spravedlivý, nebo hrdinský a bouřlivý. Může být tím, co si zasloužíme, nebo tím, co si uvědomíme.
Možná právě proto se k těmto starým představám pořád vracíme. V nich totiž smrt není konec, ale zrcadlo – a my se v něm pořád zkoušíme poznat.
Zdroj: webmagazin.cz, eurozpravy.cz, NIH, Research Gate