Mezi zaniklé železniční tratě v ČR nepatří jen Tišnovka
Když se řekne cyklostezka, většina lidí si představí asfaltovou cestu lesem nebo podél řeky. Ale co když vám cesta pod koly vypráví příběh dávno zapomenuté železnice? V Česku najdete řadu tras, které kdysi duněly pod koly vlaků a dnes slouží cyklistům, bruslařům nebo pěším. Vydat se po nich znamená nejen si užít krásy krajiny, ale také objevit stopy historie.
Stará Tišnovka: Z Brna do České po stopách první trati
Jednokolejná trať Brno – Tišnov byla slavnostně otevřena už v roce 1885. Vznikla pod záštitou společnosti StEG a během let se prodloužila až do Havlíčkova Brodu. Za druhé světové války získala na významu jako strategická spojnice, protože vedla mimo zabrané Sudety. Po výstavbě nové dvoukolejky ale upadla v zapomnění.
Dnes si její část můžete projít či projet na kole. Zvlášť přístupný je úsek mezi městskou částí Mokrá Hora a obcí Česká. Z Brna-Řečkovic vás povede podél říčky Ponávky po tzv. Stezce zdraví. Na trase potkáte staré mosty, zbytky náspů a dokonce i staniční budovu v České, která sloužila i po zániku původní trati. Pěší mohou pokračovat na Babí lom, cyklisté do Kuřimi nebo přes Vranov do Blanska.
Mutěnka: Lokálka, která žije dál jako cyklostezka
Trať mezi Kyjovem a Mutěnicemi sloužila původně k přepravě uhlí, později i cestujících. V roce 2004 zde skončil osobní provoz a v roce 2012 trať definitivně nahradila cyklostezka. Dnes nabízí nenáročnou jízdu krajinou jižní Moravy a připomíná industriální minulost regionu.
Na trase potkáte mostky, zbytky kolejí, dokonce i bývalé staniční budovy – třeba ta ve Svatobořicích dnes slouží jako restaurace. Výborně značená stezka je lemována odpočívadly a informačními tabulemi. Na trase je zachována původní kilometráž – ale s vlastním nultým bodem u kyjovské šroubárny.
Thayarunde: Ze Slavonic do Rakouska bez hraničního závor
Přeshraniční cyklostezka Thayarunde využívá těleso bývalé železnice mezi Slavonicemi a rakouským Dobersbergem. Celá trasa měří 111 km, z toho značná část vede po bývalých kolejích. Úsek mezi Slavonicemi a Waidhofenem je zcela asfaltový a zvládnete jej na kole, koloběžce i na in-line bruslích.
Thayarunde vás provede malebným krajem plným lesů, řeky Thaya a zachovalých mostků. V Rakousku navazuje na další síť stezek, takže si výlet snadno prodloužíte. Stezka začíná na nádražím ve Slavonicích. Prvních 13 km vede po bývalé železnici.
Koleje u Nového Jičína: Povodeň přinesla nový život
V roce 2009 zničila trať mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi povodeň. Vlaky tu přestaly jezdit a v roce 2012 vznikla první drážní cyklostezka na Moravě. Měří necelých 10 km a vede z centra Nového Jičína až k nádraží v Hostašovicích.
Trasa má minimální stoupání a je vhodná i pro děti nebo seniory. V zimě ji dokonce upravují pro běžkaře. Po cestě potkáte zastřešená odpočívadla i informační tabule. Nová odbočka z Bludovic prodloužila trasu a zahrnula i bývalou vojenskou vlečku.

Benátky – Zdětín: In-line stezka mezi cukrovarem a přírodou
Tato nenáročná trasa vznikla na místě zrušené vlečky z roku 1878, která původně sloužila cukrovaru a později průmyslovému podniku Carborundum. Dnes je z ní 5,4 km dlouhá cyklostezka vhodná pro všechny generace.
Trasa vede z Benátek nad Jizerou do Zdětína u Chotětova. První část prochází mezi poli, druhá vede podél klidné silnice. V rámci stezky potkáte i naučnou trasu „Krajinou Rudolfa II.“ s odpočívadly a informačními tabulemi.
Co všechny tyto trasy spojuje, je pohodlný terén s minimálním stoupáním, jelikož železnice byly vždy budovány s ohledem na plynulost a efektivitu. To dnes ocení každý, kdo se nechce zbytečně dřít do kopce. Dalším společným rysem je klidné prostředí – většina zaniklých tratí vede mimo hlavní silniční tahy, skrze lesy, louky a vesnice, kde si můžete vychutnat skutečný odpočinek. A konečně – neopakovatelná atmosféra. Opuštěné náspy, zarostlé mosty, nádražní budovy bez nádražáků a tiché tunely vytvářejí zvláštní poetiku, která v sobě spojuje přírodu a paměť místa.
Zdroje: cestovatel.cz, vlaky.net, slavonice.cz, kudyznudy.cz, Youtube