Upozornění: Tato banka zavírá stovky poboček. Kdo nemá internetové bankovnictví, nic si už nevyřídí

Přidat na Seznam.cz

Pandemie koronaviru v mnohém ovlivnila zvyklosti klientů, kteří využívají bankovní služby. Zatímco dříve bylo běžné navštívit s každým požadavkem nejbližší pobočku banky, v dnešní době již lze spoustu kroků vyřešit pohodlně online. Internetové a mobilní bankovnictví se neustále zlepšuje a svým uživatelům mnohdy nabízí zcela srovnatelné možnosti jako při osobní návštěvě banky.

I z toho důvodu lze zaznamenat postupný úbytek poboček napříč celým světem. Otázkou zůstává, jakou roli budou mít bankovní pobočky v budoucnosti a zda se většina služeb přesune do online prostředí. Pravdou ale je, že hned několik bank oznámilo, že v roce 2025 uzavře své pobočky.

Zákazníci se novým trendům postupně přizpůsobují

Uzavření poboček bank může znamenat komplikace zejména pro starší a technologicky méně zdatné osoby, pro které není využívání internetových služeb tak samozřejmé. Právě tito lidé totiž do bankovních poboček mohou vyrážet se svými požadavky. Pokud se ale kamenné pobočky uzavřou, znamená to pro ně další problémy. Buď musí cestovat do vzdálenějších poboček, nebo o pomoc požádat svou rodinu.

V roce 2025 má dojít k postupnému uzavření 100 poboček bank Lloyds, Halifax a Bank of Scotland. Konkrétně se tyto změny dotknou britských měst Belfast, Leeds, Southampton a Warwick. Jen od roku 2022 bylo oznámeno již 1 500 uzavření poboček.

Žena a muž používají tablet
Čím dál více požadavků lze řešit pohodlně online. Foto: Shutterstock

V jaké míře lidé využívají internetové bankovnictví

Internetové bankovnictví v současné době využívají více než dvě třetiny Čechů starších 16 let. Velkou roli přitom hraje i dosažené vzdělání. Například dle průzkumu prováděného v roce 2022 používalo internetbanking přes 97 % vysokoškoláků, naopak u lidí pouze se základním vzděláním je to jen 48 %.

Podle dat České spořitelny jejich mobilní aplikace George má šedesát milionů interakcí za měsíc. To v překladu znamená, že ji v průměru každý využije i víckrát než jednou denně. V mobilní aplikaci lze nejen snadno zkontrolovat svůj aktuální zůstatek, ale také rychle provést platbu nebo si třeba změnit limit na své platební kartě při provádění většího nákupu.

Žena platí mobilním telefonem
Roste zájem o digitální platby. Foto: Shutterstock

Tradiční platby v hotovosti na ústupu

Stejně jako se v čase mění preference spotřebitelů v otázce návštěvy kamenných poboček bank, mění se i způsob placení. Zatímco dříve jsme si nedokázali bez hotovosti představit život, mladí lidé ji mnohdy vůbec nepoužívají. Prostředí finančních transakcí se tak zásadně mění.

Na ústupu přitom není jen finanční hotovost sama o sobě. Čím dál více uživatelů s sebou nechce nosit ani fyzickou platební kartu. Do popředí se tak dostávají digitální a virtuální platební metody, které s sebou přinášejí značný komfort.

Digitální karty snižují potřebu výroby plastových karet, což může mít pozitivní ekologický dopad. Není potřeba svět zatěžovat dalšími plastovými kartami a výsledná služba je zcela totožná. Využívání digitálních platebních metod je přitom zcela bezpečné. U virtuálních karet se používá takzvaný proces tokenizace, kdy jsou údaje z klasické plastové karty nahrazeny jedinečně generovaným kódem. Tato přídavná úroveň zabezpečení zvyšuje oblibu virtuálních karet mezi mladší populací, která přirozeně tíhne k moderním technologiím.

Zatímco dříve v obchodech ve velké míře šustila finanční hotovost, v dnešní době již zákazníci platí pohodlně mobilním telefonem, chytrými hodinkami nebo dokonce chytrým prstenem. Doba se zkrátka mění a postupné zavírání bankovních poboček je přirozenou reakcí na rostoucí využívání digitálních služeb.

Zdroje: thesun.co.uk, novinky.cz, csu.gov.cz, finex.cz