Nábojnice pro Babiše. Může se jednat jen o marketingový tah. Vyjádřil se Kalousek i Topolánek

Přidat na Seznam.cz

Kandidát na prezidenta a předseda hnutí Andrej Babiš teatrálně informoval v sobotu na tiskové konferenci novináře a veřejnost o tom, že jeho ženě Monice přišla v obálce nábojnice. Na stejný den bylo také naplánováno zveřejnění výsledků průzkumu Českou televizí, podle nichž Babiš výrazně zaostává za svým soupeřem na post prezidenta. Novináři a část veřejnosti proto spekuluje, že se jedná o „deepfake“ a jeho tým se jen snažil o odvrácení pozornosti od nelichotivých čísel. A zároveň, pokud nevychází profilování předsedy hnutí ANO jako agresora, tak toto by měla být katarze směrem k pozici oběti a snahy vyvolat u lidí lítost.

Andrej Babiš na tiskové konferenci prohlásil, „dnes ráno mi ochranka předala obálku adresovanou mé ženě Monice, v níž byl ostrý náboj a anonymní vzkaz plný urážek. Jde bohužel o zastrašování prezidentského kandidáta a jeho rodiny, které nepatří do svobodné společnosti. Okamžitě jsem kontaktoval Policii České republiky, která věc vyšetřuje,“ a poděkoval PČR za rychlou reakci.

Jak píše například šéfredaktor deníku FORUM 24, můžeme se vsadit, že anonymní dopis Monice Babišové s nábojnicí vytvořil marketingový tým Andreje Babiše a tato pseudoudálost byla naplánována na poslední sobotu před volebním týdnem. V případě Babišových kampaní můžeme již mluvit i o tom, že hrozba atentátem je standardní součástí marketingové taktiky, jež je založená na stoprocentním cynismu. Koneckonců billboardy, jež zneužívají strach prostých lidí z války, patří do stejné kategorie morálně podřadného chování a hyenismu.

Kauza v logických souvislostech nesedí

V celé kauze je několik nesrovnalostí. Přestože Babiš mluví o tom, že zásilku obdržel v sobotu, policejní mluvčí Barbora Schneeweissová v reakci na oznámení uvedla, že k zadržení výhrůžné zásilky došlo už ve čtvrtek. Pokud už došlo k události ve čtvrtek, proč Babiš bral s sebou Moniku na politické meetingy mezi davy lidí, kde byla bez ochranky? A zřejmě ani do jeho bydliště nechodí pošta v sobotu, jestli tam obálku vhodila soukromá osoba, tak má předseda hnutí ANO všude kamery a tím pádem by měl být pachatel už identifikován. To vše nahrává spekulacím, že se jedná a marketingový tah. Babišův tým se snažil o velmi agresivní kampaň, která se ale obrací proti jeho chlebodárci, není tedy vyloučené, že dochází ke změně taktiky. A Babiš už nemá být ten zlý, kdo útočí, ale naopak oběť. O změně směřování boje za hlasy lidu svědčí i poslední příspěvek na Facebooku, kde je Babiš natočený s roztomilým pejskem v psím útulku.

Snaží se Babiš odvrátit zatím nepříznivý stav voličských preferencí?

Souvislostí mezí zveřejněním výsledků voličských preferencí, ze kterých Babiš radost nemá načasováním výbušné kauzy si všímá i známý novinář Jaroslav Kmenta.

Česko-švýcarský politik a finančník Jiří Lobkowicz se vyjádřil k aféře následovně: „Falešné zprávy, dezinformace a šíření konspiračních lží je AB způsob, jak vytvořit další chaos, nejistotu a politický nepořádek osočováním a podkopáváním probíhajících prezidentských voleb. Metody KGB/STB a taktiky řízené Moskvou!“

Své pochyby o pravdivosti oznámení má i Miroslav Kalousek, který na Twitteru napsal: „Když jsem financministroval, chodily mi výhrůžky a nábojnice dost často. Policii jsem to dal jen jednou, chytili ho rychle. Nikdy jsem to ale nezveřejňoval z obavy, aby to nevypadalo, že jsem si to vymyslel, abych vzbudil lítost. Chová se tak každý, komu se to opravdu děje.“

Reagoval i Mirek Topolánek, který má s fungováním PR týmů své zkušenosti: „Pro pobavení: před volbami 2006 mi jeden PR čaroděj 3. kategorie nabízel, že zinscenuje mé postřelení. A nepište mi, že je škoda, že to nevyšlo. Atentátník se neměl trefit.“ uvedl Topolánek na Twitteru.

Role oběti může Babišovi pomoci

K situaci se vyjadřují i politologové, které s odkazem na ČTK cituje web České Noviny. Politolog Josef Mlejnek míní, že dopad na voliče je těžké odhadnout. Připustil, že oznámení by mohlo mít mobilizační efekt a že by mohlo přimět některé voliče, kteří by jinak volit nešli, aby dali hlas Babišovi. Babiš podle něj může nyní hrát v kampani na to, že je obětí, i když z počátku nechal vyvěsit billboardy, za které čelil naopak obvinění z agresivity.

Politolog Ladislav Mrklas se domnívá, že dnešní zpráva může vzbudit lítost Babišových voličů, ale protože je pro velkou část voličů Babiš nedůvěryhodný, budou si klást otázku, zda to není součástí kampaně. Podle Mrklase by to mohlo mobilizovat naopak voliče, kteří dají hlas generálu Pavlovi. Mrklas také zastává názor, že velkou míru odpovědnosti za polarizaci společnosti, na kterou si Babiš dnes postěžoval, nese Babiš sám.

Zdroj: Redakce, Twitter, FORUM 24, Ceske Noviny