Kvíz pro pamětníky: Jak dobře znáte socialistické reklamy a slogany?
Ačkoliv socialistická reklama neměla konkurenci mezi značkami a její cíle byly spíše výchovné než komerční, přesto v nás dodnes vzbuzuje nostalgii. Mnohé slogany a vizuály nám zůstaly v paměti a připomínají éru, kdy bylo zboží propagováno s typickou jednoduchostí a přímočarostí.
V době socialismu neplnily reklamy pouze úlohu propagace výrobků, ale často měly i ideologický podtext. Byly jednoduché, úderné a natolik opakované, že se vryly do paměti celých generací. Tehdejší marketing se soustředil na domácí produkty a měl za úkol budovat národní hrdost na československý průmysl a zemědělství. I když se dnes mohou některé slogany zdát úsměvné, pro mnohé z nás zůstávají symboly dětství a mládí.
Vzpomínka na socialistickou reklamu
Socialistické reklamy byly většinou jednoduché, s jasným a přímočarým poselstvím. V televizi a tisku se objevovaly krátké spoty a plakáty propagující běžné spotřební zboží, potraviny nebo služby státem řízených podniků. Cílem bylo přesvědčit spotřebitele o kvalitě a dostupnosti tuzemských výrobků, přičemž se často zdůrazňovala loajalita vůči socialistickému hospodářství. I přes tato omezení však vznikly ikonické reklamy a slogany, které si mnozí pamatují dodnes. Patříte mezi ně také? Pak si určitě nezapomeňte otestovat svoje znalosti v retro kvízu – najdete ho níže v článku.

Výrazné rysy reklam z minulého režimu
Kdybyste dostali možnost zhlédnout v rychlém sledu za sebou několik socialistických reklam, určitě byste si všimli, že mají mnohé společné rysy. Často se v nich totiž objevovaly spokojené rodiny v kulise vesnické scény, která měla podpořit idylický život během socialistického blahobytu. Mezi další hojně využívané motivy patřilo zobrazování hojnosti. Reklama lidem ukazovala, jak je všeho dostatek, i když praxe vypadala úplně jinak. Objevovaly se rovněž reklamy na podporu spořitelen a sázkových kanceláří. I když se může zdát, že je tento druh reklamy výdobytkem spíše kapitalismu, opak je pravdou. I lidé za socialismu sledovali v televizi reklamy, které je nabádaly k tomu, aby investovali své úspory, případně je svěřili státní bance. Jednoznačným cílem bylo podpoření socialistické ekonomiky.
Co se naopak v socialistických reklamách neobjevovalo téměř vůbec, byly slevy. V socialistické ekonomice by to ani nemělo smysl, protože ceny byly pevně dané, nastavené centrálně a jejich výše se dlouhá léta neměnila.
Rychlá příprava
Reklamy se v minulosti také připravovaly velice rychle a ve velkém počtu. Bylo totiž důležité propagovat všechny výrobky a služby bez ohledu na to, zda je po nich poptávka, či nikoli. Centrálně plánovaný ekonomický systém se zkrátka musel neustále držet v chodu.
Vyhodnocení kvízu
80 až 100 %: Jste skutečný znalec socialistických reklam! Tyto slogany vám zůstaly v hlavě. Možná jste je sami kdysi slyšeli v televizi nebo četli na plakátech.
40 až 80 %: Výborný výkon! Reklamy ze socialismu vám nejsou cizí a patrně si na ně dobře vzpomínáte.
20 až 40 %: Máte povědomí o některých sloganech, ale ještě je co dohánět. Možná si některé z nich matně pamatujete z dětství.
0 až 20 %: Socialistické reklamy vám příliš neříkají. Možná jste mladší ročník nebo se o tuto éru tolik nezajímáte. Ale nevadí, teď už o nich víte víc!
Zdroje: magazin.aktualne.cz, poznatsvet.cz, prozeny.cz, ct24.ceskatelevize.cz