Jste baby boomer, mileniál nebo zetko? Doba, ve které jste vyrůstali, ovlivňuje nejen trávení volného času, ale i způsob práce

Přidat na Seznam.cz

Každá generace si s sebou nese vlastní jazyk, hodnoty i způsob, jak tráví svůj den. Navíc váš přístup k technologiím může prozradit víc, než si myslíte. Zatímco baby boomers vyznávají stabilitu a tvrdou práci, mileniálové ve svých životech hledají smysl a rovnováhu. 

Baby boomer, mileniál nebo zetko?

Snad každý člověk nejméně jednou ve svém životě slyšel větu: „Za nás bylo líp“ nebo „Ti mladí nemají žádné vychování“. A zatímco dnešní třicátníci touží po smysluplné práci a volnosti, jejich rodiče často sází na jistotu a loajalitu. Doba, do které se člověk narodí, utváří nejen hodnoty, ale i očekávání od života. Každá generace proto zažívá odlišný kontext, který si nesou v genech, na což také nejednou na svých seminářích poukazoval historik umění Ivan Foletti.

Jak ale doba formovala jednotlivé generace? A jak rozdílně se dnes dívají na práci, zábavu, technologie a rodinu? Pojďme si společně rozebrat jednotlivé generace.

Tichá generace (1928-1945)

Tichá generace vyrůstala ve stínu druhé světové války, a právě proto si cení klidu, pořádku a stability. Tento pojem však nevznikl náhodou. Tichá generace se držela zpátky, snažila se příliš neprotestovat a věřila na disciplínu a tvrdou práci. Lidé narozeni mezi roky 1928-1945 věřili v celistvost rodiny a k jejich oblíbeným činnostem patřilo zahradničení a sledování televize. Technologiím se však většinou vyhýbají. Pokud je řeč o zaměstnání, tichá generace je nesmírně loajální vůči svému zaměstnavateli a je ochotná pracovat tvrdě i za cenu osobního pohodlí.

Parta přátel úsměv radost
Mileniálové ve svém životě dbají na balanc, Zdroj: Shutterstock

Baby boomers (1946-1964)

Baby boomers neboli poválečná generace zažila ekonomický růst a vznik konzumní společnosti. Často jsou vnímáni jako dříči, kteří obětovali všechen volný čas pro kariéru. Rádi si udržují autoritu a někdy nerozumí mladším ročníkům. Svůj volný čas tráví cestování, chalupařením a kutilstvím. Mnoho boomerů dnes využívá sociální sítě spíše k pasivní konzumaci obsahu. Práce je pro ně často otázkou identity a nástup do důchodu mnohdy nesou těžce.

Generace X (1965-1980)

Generace X, také nazývána jako „Zapomenutá generace“, vyrůstala v době bez mobilů a internetu, ale zároveň byla svědkem jejich nástupu. Naučila se samostatnosti, a i když má ráda tradice, umí se adaptovat na moderní dobu. K oblíbeným činnostem patří kino, četba a kultura, včetně aktivity na sociálních sítích. Generace X navíc vyhledává smysluplné pracovní podmínky a oceňuje transparentnost. Za zmínku také stojí, že lidem narozeným mezi lety 1973-1976 se říká „Husákovy děti“.

Mileniálové (1981-1996)

Mileniálové nebo Generace Y dospívala v době nástupu internetu a globalizace. Mileniálové jsou digitálně zdatní, otevření novým myšlenkám a často hledají smysl v tom, co dělají. Na rozdíl od svých rodičů kladou větší důraz na rovnováhu mezi prací a volným časem. Mají také silnou potřebu sdílet své zážitky na sociálních sítích. Mileniálové nechtějí pracovat osm hodin jen proto, že musí, ale chtějí dělat něco, co je doopravdy naplňuje. Časté změny zaměstnání tak nejsou známkou neloajality, ale hledání smyslu. K tomu patří také obliba flexibilních úvazků, start-upů a práce na dálku.

Generace Z (1997-2012)

Generace Z je také označována za „digitální domorodce“. A to proto, že se narodili do světa chytrých telefonů, streamovacích služeb a sociálních sítí. Jsou zvyklí na rychlost, multitasking a online připojení 24/7. Ve volném čase tráví čas hraním her, točením videí nebo scrollováním na TikToku či sledováním seriálů a filmů na Netflixu. Od práce očekávají smysl, flexibilitu a férové prostředí.

S generací Z také souvisí pojem „sněhové vločky“. Jedná se však o hanlivý pojem označující mladé lidi, kteří jsou příliš citliví nebo se snadno urazí, kladou silný důraz na své emoce a identitu a mají nízkou odolnost vůči stresu nebo odlišným názorům.

Generace Alfa (2013 a dál)

Generace Alfa je na začátku své životní dráhy. Už teď je ale jasné, že půjde o generaci formovanou umělou inteligencí, virtuální realitou a hybridním vzděláváním. Vyrůstají v době klimatické krize, globálních konfliktů a prudkého technologického pokroku. Dá se také očekávat, že budou měnit své zaměstnání častěji než předchozí generace.

Ať už jste zástupcem jakékoliv generace, jedno je jisté: způsob, jakým vnímáte svět, je odrazem doby, ve které jste vyrůstali. Místo generačních střetů bychom měli hledat porozumění. Protože když si budeme navzájem rozumět, může každá generace naplno rozvinout svůj potenciál.

Zdroj: purdueglobal.edu, studie Beresford Research