Byl to obyčejný den. Dokud mi nezavolali z neznámého čísla
Znáte to, vstáváte, začíná naprosto běžný den v doprovodu kávy, ranních zpráv a práce. Telefon vám zatím leží na stole. Nikdo nevolá, takže si dopřejete produktivní dopoledne. A přitom netušíte, že za chvíli budete čelit snaze o odcizení vašich naspořených peněz.
Podobný příběh se klidně může stát i vám a nezáleží přitom na tom, zda jste v aktivním věku nebo se už řadíte mezi seniory. Věk v tomto případě nehraje roli, podvodníci jsou zkušení a stačí chvilka vaší nepozornosti a vaše celoživotní úspory mohou vzít za své. Berte proto tento příběh jako varování, abyste do podobné pasti jednou nespadli.
Začalo to po poledni
Krátce po poledni zazvonil telefon. Na displeji se objevilo neznámé číslo. Většinou takové hovory ignorujeme, ale tentokrát jsme ho přijali. Může to být klient, dodavatel nebo prostě někdo, kdo se potřebuje na něco zeptat.
„Dobrý den, tady zákaznické oddělení vaší banky,“ ozval se seriózní hlas na druhé straně. „Voláme kvůli podezřelé transakci na vašem účtu. Máte teď chvíli?“
To nás zarazilo – podezřelá transakce? Nikdo z nás si nepamatoval, že bychom dnes dělali něco nestandardního. Mohlo se snad stát, že se někdo naboural do našeho účtu? V hlavě se nám začaly honit myšlenky na ukradené peníze, dlouhé reklamace a komplikace s bankou.
Častý trik
„O jakou transakci se jedná?“ zeptali jsme se.
Muž na druhé straně pokračoval: „Vidíme zde pokus o platbu ve výši 4 800 Kč na zahraniční účet. Byla provedena dnes ráno. Pokud jste ji neprovedli vy, musíme ji ihned zablokovat.“
Přesně na tohle podvodníci spoléhají – že nás zaskočí a my ve strachu uděláme chybu. Ale naštěstí jsme už o podobných podvodech slyšeli.
„Abychom mohli transakci zrušit, potřebujeme si ověřit vaši identitu,“ pokračoval muž. „Můžete nám prosím sdělit číslo vaší platební karty a bezpečnostní kód ze zadní strany?“

A bylo to jasné
Skutečná banka by nikdy nepožadovala tyto údaje po telefonu. Někdo se nás právě pokouší okrást. „To si snad děláte legraci,“ odpověděli jsme a okamžitě hovor ukončili.
Bylo to rychlé, promyšlené a přesvědčivé. Kdybychom nebyli obezřetní, mohli jsme přijít o všechny úspory. Jen o pár minut později nám přišla SMS od skutečné banky:
„Upozornění: Nikdy nesdělujte své platební údaje po telefonu. Pokud vás někdo kontaktoval s podobným požadavkem, jde o podvod.“
Informovali jsme svoji banku
Okamžitě jsme zavolali na oficiální zákaznickou linku naší banky. Operátor nám potvrdil, že na našem účtu neproběhla žádná podezřelá transakce a že podobné podvody jsou v poslední době stále častější.
Tentýž den jsme si ještě přečetli několik článků o telefonních podvodech. Scénář bývá téměř vždy stejný – podvodník se vydává za pracovníka banky, policistu nebo jinou autoritu a snaží se nás vmanipulovat do situace, kdy mu sami předáme citlivé údaje. Někteří lidé v panice bohužel opravdu nadiktují číslo své karty nebo dokonce sami odešlou peníze na „bezpečný účet“, který jim podvodníci nadiktují.

A co z tohoto příběhu plyne?
- Banka nikdy nepožaduje citlivé údaje po telefonu.
- Pokud máte pochybnosti, vždy zavolejte na oficiální číslo banky, které najdete na webových stránkách.
- Neznámá čísla nemusíte zvedat, a když už ano, je dobré být obezřetní.
Podvodníci jsou stále rafinovanější. Ale vy teď už víte, že stačí pár jednoduchých pravidel a můžete se podobným podvodům vyhnout.
Zdroje: cnb.cz, policie.gov.cz, iDnes.cz