Příběh značky Gucci: Za leskem a pozlátkem se skrývá i nájemná vražda Maurizia Gucciho
Když se řekne Gucci, většině lidí se vybaví luxusní kabelky za statisíce nebo možná slavné zeleno-červené pruhy. V roce 1921 si Guccio Gucci otevřel ve Florencii malý krámek s koženými výrobky. Pracoval v luxusním hotelu Savoy v Londýně, kde denně vídal nádherné kufry bohatých hostů. A tak ho napadlo, že to zkusí taky. Zpočátku prodával jen věci pro koně – sedla, uzdy a kožené brašny. Kvalita zboží byla tak skvělá, že si jeho značku brzy oblíbila i italská šlechta.

Rodinná firma
Guccio Gucci v roce 1953 zemřel. Společnost převzali jeho čtyři synové. Ale kde jsou velké peníze, tam se objevují i velké problémy. Bratři se začali hádat o všem možném i nemožném. A pak tu byl ještě Maurizio Gucci, který zdědil podíl ve firmě, jenže na samotné podnikání neměl talent. A to byl začátek konce.
Zlatá éra a módní revoluce
Sedmdesátá a osmdesátá léta? To byla pro značku Gucci naprostá jízda. Značka tehdy definovala luxus – ty zeleno-červené pruhy poznal každý už na dálku. Flora šátek pro Grace Kelly nebo kabelka po Jackie Kennedy ukázaly, že Gucci dokáže vytvářet absolutní ikony. Proč to tehdy tak šlapalo? Gucci dokázal spojit italskou řemeslnou tradici s moderním designem. Používal netradiční materiály jako bambus nebo konopí. Jeho výrobky byly praktické, ale zároveň luxusní. Hollywoodské hvězdy je zbožňovaly.

Tragédie: Vražda Maurizia Gucciho
A teď ta nejtemnější kapitola. 27. března 1995 šel Maurizio Gucci ráno do své milánské kanceláře. Jenže tohle ráno na něj čekal střelec a pár ranami z pistole ukončil jeho život. Kdo za tím stál? Jeho bývalá žena Patrizia Reggiani, kterou novináři pokřtili Černou vdovou. Maurizio se s ní rozvedl a Patrizia to nemohla strávit. Najala si vraha za 300 tisíc dolarů. Vyšetřování trvalo dva roky a odhalilo síť korupce a chamtivosti. Patrizia dostala 29 let, ale po 18 letech ji pustili. Celý módní svět zůstal v šoku.
Současnost: Nová éra pod vedením Kering
Po skandálech prodala rodina Gucci svůj podíl skupině Kering. Alessandro Michele, který značku vedl mezi lety 2015 a 2022, jí proměnil tvář. Přidal šílené vzory, odvážné barvy a genderově neutrální oblečení. Gucci se znovu stalo cool – mladí ho milují stejně jako jejich rodiče. A marketing? Čistá geniálnost. Značka spolupracuje s influencery, dělá limitované kolekce a na sociálních sítích umí zaujmout tak, že by se zakladatel divil. Ale exkluzivitu si drží – ceny zůstávají astronomické.
Gucci v kinech: Film Klan Gucci
Tenhle příběh se dostal i do kin. Ridley Scott natočil film Klan Gucci s Lady Gaga jako Patrizií a Adamem Driverem v roli Maurizia. Když si film pustíte, nebudete věřit vlastním očím – jak vypadal módní svět osmdesátých let, jaké byly rodinné hádky a jak daleko je člověk schopný zajít kvůli penězům. Filmaři si něco přibarvili, ale jádro příběhu je pravdivé. Uvidíte chamtivost, intriky, luxus i tragédii. A možná si řeknete, že pravda je někdy absurdnější než fikce.
Gucci je víc než módní značka – je to příklad toho, jak může rodinný podnik dosáhnout světového úspěchu, ale taky memento toho, co se stane, když se v byznysu ztratí lidskost. Od malého krámku ve Florencii k impériu trvala cesta celé století. Dnes je Gucci znovu na vrcholu – mladí milují odvážný design a starší si váží kvality. Možná právě tahle kombinace – respekt k minulosti a odvaha dělat věci jinak – dělá z Gucci jednu z nejsilnějších módních značek planety.
Zdroje: Variety, Cosmopolitan, Britannica