Mondrianův obraz visel 75 let vzhůru nohama a nikdo si toho nevšiml

Přidat na Seznam.cz

Obraz nizozemského malíře Pieta Mondriana visí už 75 let v různých galeriích světa vzhůru nohama. Navzdory nedávnému odhalení historiků umění bude takto vystavován i nadále, aby se nepoškodil.

Mondrianův nedokončený obraz New York City I. z roku 1941, který byl poprvé vystavován v roce 1945 v newyorském muzeu MoMA, visí v různých galeriích světa už více než sedm desítek let vzhůru nohama, píše BBC.

Dlouholetého omylu si teprve letos všimla kurátorka Susanne Meyer-Büserová z Muzea moderního umění v německém Düsseldorfu při přípravě nové výstavy věnované Pietu Mondrianovi.

Jak vysvětluje deník Daily Mail, mřížka složená z červených, žlutých a modrých pruhů má představovat město New York. Podle kurátorky by se zhuštěné čáry měly nacházet nahoře, jako tmavá obloha.

Dílo je tvořeno nalepenými proplétajícími se barevnými páskami, které na jedné straně končí několik milimetrů od hrany obrazu – to naznačuje, že malíř pracoval odshora dolů a toto je spodní strana. Mondrian pravděpodobně začal zhuštěnými liniemi v horní části obrazu a pásky postupně proplétal směrem dolů.

Teorie je podepřena faktem, že na obrazu s podobným názvem New York City, vystaveném v pařížském Centre Pompidou, se zhuštěné linie nachází také nahoře.

Dalším důkazem je fotografie z Mondrianova ateliéru, pořízená několik dní po jeho smrti, která zobrazuje tentýž obraz umístěný na stojanu obráceně.

Dnes už se zřejmě nedozvíme, jak k omylu došlo; na vině mohla být přeprava nebo způsob vyjmutí z krabice. Obraz mohl být otočen už v roce 1945.

Jak ale kurátorka varovala, pokud by byl obraz nyní zavěšen správnou stranou nahoru, mohl by se rozpadnout. Dílo bude proto vystavováno i nadále vzhůru nohama, aby nedošlo k jeho poškození.

Nizozemský malíř Piet Mondrian (1872-1944) je jedním z nejvýznamnějších umělců 20. století, jehož dílo ovlivnilo design, architekturu a módu. Byl průkopníkem abstraktního stylu, minimalismu a expresionismu. Jako spoluzakladatel uměleckého hnutí De Stijl při hledání „univerzální krásy“ vyvinul nereprezentativní formu, kterou nazval neoplasticismus.

Zdroj: BBC, Daily Mail