Historie nápoje Coca-Cola: Dříve obsahoval i malé množství kokainu. Ten byl později nahrazen kofeinem

Přidat na Seznam.cz

Když si dnes otevřete perlivý nápoj s tajemnou recepturou, stáváte se součástí historie plné překvapivých zvratů. Ten karamelově zbarvený mok, který si dáváme na oslavách i rodinných obědech, kdysi obsahoval skutečný kokain. Z léku proti bolestem hlavy se postupně vyvinul globální fenomén, který dobyl každý kout naší planety. Takový úspěch není náhoda – je to příběh adaptace, vytrvalosti a promyšleného marketingu.

Lahve od coly
Evoluce lahve, od lékárenské z přelomu století až po tu, jak ji známe dnes, Zdroj: Shutterstock

Zrod legendy: Jak lékárník omylem změnil svět nápojů

Představte si rok 1886 a dusné léto v Atlantě. Farmaceut John Pemberton pracuje ve své lékárně a míchá další z mnoha sirupů proti bolestem hlavy. Tentokrát zkouší kombinaci výtažku z lístků koky a afrických ořechů kola.

První verze nápoje skutečně obsahovala malé množství kokainu. Nebyl to však žádný experiment s drogami – v té době se kokain běžně používal jako lék a nebyl zakázaný. Teprve v roce 1903 ho nahradili větší dávkou kofeinu.

A teď ten moment, který všechno změnil! Pembertonův asistent jednoho dne nedával pozor a místo obyčejné vody smíchal sirup s perlivou. Jedna náhoda a zrodil se nápoj, který dnes pije celý svět.

Byznys to byl zpočátku pomalý. Devět prodaných sklenic denně, každá za pět centů. To bylo v roce 1886. Zkuste hádat, kolik se jich vypije dnes? Skoro dvě miliardy! Každý den. To je více než kávy a čaje dohromady.

Z lékárníkova snu do kapes investora: Jeden z největších obchodů historie

Tady přichází ta ironická část. Sám Pemberton nikdy nepoznal, co vlastně vytvořil. Prodal svůj objev v roce 1888 podnikateli jménem Asa Candler za pouhých 2 300 dolarů. Dnes by značka stála stovky miliard.

Candler byl marketingový génius. Rozdával ochutnávky zdarma, posílal kupony, instaloval reklamy, kde se dalo. Na firemní budově v Atlantě dokonce umístil obří podsvícené logo, které bylo vidět z celého města!

Za sedm let od koupě receptury se už Coca-Cola pila v každém americkém státě. Pila se na severu, jihu, východě i západě. Ve velkoměstech i na venkově.

A ta slavná láhev? Tu vymysleli až v roce 1915. Designéři dostali zadání – vytvořit láhev, kterou poznáte poslepu, i kdyby byla rozbitá na kousky. Proto má ten zvláštní tvar. Zkuste ji někdy v obchodě uchopit se zavřenýma očima – opravdu ji poznáte.

Pin-upky na barevné fotografii
Ikonický nápoj se pro mnohé stal životním stylem, zdroj: Shutterstock

Z amerického snu na světové výsluní: Jak válka pomohla Coca-Cole

Světová válka by mohla spoustu firem zničit. Pro Coca-Colu byla ale odrazovým můstkem. Šéf firmy Robert Woodruff přišel s odvážným nápadem. Rozhodl, že každý americký voják musí mít možnost koupit si Coca-Colu za 5 centů, ať je kdekoli na světě.

Firma expedovala 64 mobilních stáčíren přímo na frontu. Američtí vojáci pili Coca-Colu v zákopech, v džunglích, v pouštích. A když se vrátili domů? Přivezli si chuť na nápoj, který znali. A tak Coca-Cola pronikla do celého světa.

Když později přišla studená válka, stal se nápoj symbolem západní svobody a amerického způsobu života. Když Gorbačov v roce 1985 konečně povolil prodej v SSSR, stály se na první lahve dlouhé fronty.

Super tajný recept: Už jste ho ochutnali?

Nejchytřejší marketingový tah? Tajemství receptury. Údajně existuje záhadná formule Merchandise 7X, kterou znají jen dva lidé z celé firmy. Tito dva nesmí nikdy cestovat stejným letadlem, aby tajemství nezmizelo při případné havárii.

Receptura prý obsahuje výtažky z listů koky (dnes samozřejmě bez kokainu), ořechy kola, karamel, citrusové oleje, vanilku a skořici. Ale přesné poměry? Ty jsou střežené lépe než zlato ve Fort Knox.

A ještě něco zajímavého – Coca-Cola chutná jinak v USA než u nás v Evropě. Američané do ní přidávají kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, zatímco u nás se používá běžný cukr. Rozdíl je prý znatelný.

A mimochodem, ten Santa Claus, jak ho znáte? S červeným kabátem a bílým lemováním? Toho pomohla vytvořit Coca-Cola. Před jejich reklamní kampaní ve 30. letech nosil Santa různé barvy. Takhle jeden nápoj změnil i podobu Vánoc.

Vánoční kamión Coca-Coly
Síla značky Coca-Cola se nesmazatelně vtiskla i do vánočních svátků, zdroj: Shutterstock

Proč stojí za to znát příběh Coca-Coly?

Máte-li vlastní podnikání, vezměte si z Coca-Coly příklad – silná značka je k nezaplacení. Jak řekl sám Candler, i kdyby mu vyhořely všechny továrny, díky hodnotě značky by firmu postavil znovu.

Zajímáte se o historii? Coca-Cola vám ukáže 20. století jinak – skrz příběh jednoho nápoje poznáte vzestupy, pády, války i mír. Nápoj přežil dvě světové války, hospodářskou krizi i studenou válku.

A pokud si jen rádi dáte perlivý nápoj? Příště až budete usrkávat hnědou limonádu, vzpomeňte si, že pijete více než 130 let historie. Pijete nápoj, který začínal jako lék na bolesti hlavy a stal se symbolem celé civilizace.

Hlavní ponaučení? I malý nápad může dobýt svět – stačí být ve správný čas na správném místě. A mít pořádnou dávku vytrvalosti a odvahy.

Zdroj:  Wikipedia, Moravskoslezský deník, Prima ZOOM