Estetika konce světa není žádnou novinkou. Dřív byli v kurzu například čtyři jezdci Apokalypsy

Přidat na Seznam.cz

Zchátralé továrny porostlé břečťanem, prázdné městské ulice v ranním mlžení, rezivějící auta v lese nebo temné tóny módy připomínající život po katastrofě – to všechno jsou výjevy, které by ještě před pár dekádami vyvolaly spíš tíseň – dnes je ale mnozí vnímají jako esteticky přitažlivé. Estetika konce světa – ať už ji potkáváme ve filmech, módě nebo na sociálních sítích – má v sobě zvláštní půvab.

Apokalypsa jako motiv napříč staletími

Myšlenka, že svět jednou skončí, je stará jako samotné lidstvo. V křesťanské tradici se s představou konce světa pojí čtyři jezdci Apokalypsy: Válka, Hlad, Mor a Smrt. Tito temní poslové proroctví ze Zjevení svatého Jana ztělesňují zkázu, kterou člověk nemůže ovládnout.

Téma apokalypsy, konce světa, se objevovalo v různých podobách napříč kulturami. Například ve vikingské mytologii v podobě Ragnaröku, závěrečné bitvy bohů, nebo v buddhistickém učení o příchodu Maitreji po zániku světa, jak jej známe. Zánik byl vždy vnímán jako mezník – konec, ale i nový začátek.

Krása rozpadu a fascinace prázdnem

Dnes se estetika zkázy projevuje například v rostoucí oblibě urbexu. Během této aktivity se lidé vydávají na průzkum opuštěných a chátrajících budov. Fotografové z celého světa objevují bývalé továrny, nemocnice, školy nebo hotely, kde čas zanechal nesmazatelné stopy. Kombinace přírodního rozkladu, zbytků lidské přítomnosti a ticha vytváří podmanivou atmosféru, kterou běžná architektura nenabízí.

Podobný vliv má i postapokalyptická estetika ve filmech a videohrách. Záběry zničených měst v „Mad Maxovi“, pustiny „The Last of Us“ nebo digitálně ztvárněný svět po katastrofě v Fallout fascinují i děsí zároveň. Prázdnota se stává plátnem pro naše vlastní představy, obavy i naděje.

Móda a styl: když úpadek diktuje trendy

Estetika konce světa pronikla i do módního průmyslu. Styl známý jako „darkwear“ nebo „techwear“ kombinuje tmavé barvy, vrstvené materiály, funkční střihy a industriální prvky. Oblečení připomíná uniformy přeživších v nehostinném světě, ale zároveň působí elegantně a promyšleně. Také různé verze „goth“ módy – od viktoriánského gotického stylu po jeho futuristické verze – často pracují s temnými odstíny, motivy rozkladu a melancholií.

Tento vizuální jazyk se objevuje i na sociálních sítích – například v trendech jako „ruincore“, „decay aesthetic“ nebo „post-apocalyptic fashion“. Vyjadřují touhu distancovat se od sterilního moderního světa a zároveň čerpat inspiraci ze surovosti a nedokonalosti.

Proč hledáme krásu v troskách?

Estetika úpadku není jen o tmavých barvách a prázdných budovách. Odhaluje hlubší potřebu po pravdivosti a autentičnosti. V době, kdy je svět zahlcený informacemi, lesklými filtry a přetvářkou, může být ticho opuštěného místa nebo zrezivělý objekt paradoxně osvobozující. Lidé se v obrazech zkázy učí nacházet klid, pokoru a prostor pro přemýšlení o budoucnosti.

Zároveň v nich rezonuje i určitá forma terapie – přijetí pomíjivosti a ztrát jako přirozené součásti života. Tak jako se dřevo časem rozpadne a železo zrezne, i lidské systémy a civilizace nejsou věčné. Uznání této skutečnosti může vést nejen k melancholii, ale i k většímu soucitu, zodpovědnosti a naději na proměnu.

Estetika zkázy jako zrcadlo doby

Není náhodou, že s každou krizí – ať už jde o klimatické změny, pandemii nebo ekonomické otřesy – zájem o apokalyptická témata roste. Jsou odrazem naší nejistoty, ale i způsobem, jak jí čelit. Konec světa je metaforou pro konec jistot, který ale může otevřít prostor novému.

Ať už se nám líbí pro svou dramatičnost, melancholii nebo krásu rozkladu, estetika konce světa je hluboce zakořeněná v lidské kultuře. Možná nám připomíná, že v každém konci je i semínko začátku.

Zdroje: Cs.wikipedia.org, Britannica.com, Standard.co.uk, Research Gate