Černé masky v baroku chránily tváře dam před sluncem, zároveň však mohly skrýt identitu při cestě za milencem či travičem

Přidat na Seznam.cz

Barokní černé masky nebyly jen ochranou proti slunci, ale také účinným nástrojem společenské strategie. A někdy i záminkou k flirtu nebo zločinu.

Kde se vzaly černé masky?

Představte si evropské ulice 17. století. Města, kde se vůně kadidla mísila se zápachem tržišť. Dámy v bohatě zdobených šatech se procházely po promenádách, zatímco na ně padalo přímé slunce. V té době byla móda mnohem víc než jen estetická záležitost – šlo o společenský jazyk. A právě tehdy se zrodil doplněk, který tvář nejen chránil, ale i proměňoval: černá barokní maska, často ze sametu nebo hedvábí.

Její kořeny sahají až do renesančních Benátek, kde masky hrály důležitou roli při karnevalech. Ale z Itálie se rozšířily dál – do Francie, Anglie i habsburských zemí, kde už dávno nesloužily jen k oslavám. Staly se součástí každodenního života – především u žen z vyšších vrstev.

Proč ženy skrývaly tvář?

Hlavním praktickým důvodem byla ochrana před sluncem. V baroku byla bledost znakem šlechty, symbolem jemnosti a nezasaženosti manuální prací. Opálená kůže byla výsadou venkovanů a služebnictva. Dámy proto nosily klobouky a právě i masky, aby si zachovaly mléčnou pleť. Ale za tímto nevinným účelem se skrývala celá škála dalších důvodů:

  • Diskrétnost: Maska umožňovala ženě pohybovat se po městě bez rozpoznání. To se mohlo hodit jak při cestě za milencem, tak při obstarávání spolehlivého jedu.
  • Koketérie: Pohled skrze masku byl považován za svůdný a záhadný.
  • Emancipace: Paradoxně dávala maska ženě větší svobodu v pohybu i jednání.
  • Zástěrka pro aféru: Byla tichým spojencem při cestách za milenci, alchymisty i traviči.

Maska, ze které křičelo ticho

Nejikoničtějším typem byla tzv. „moretta“ – malá oválná maska z černého sametu bez otvoru na ústa. Nosila se tak, že ji dáma držela v ústech pomocí malého knoflíčku. Tímto jednoduchým mechanismem zajištění vznikl jeden zásadní efekt: nositelka nemohla mluvit.

V důsledku toho vznikl jakýsi estetický paradox – žena byla vidět, ale nebyla slyšet. Tajemství, důstojnost a erotika se spojily v jednom gestu mlčení. Kdo je ta dáma? A proč mlčí? Je to šlechtična? Kurtizána? Nebo dokonce špeh?

Moretta byla oblíbená zejména ve Francii a Itálii, kde se nosila při návštěvách veřejných prostor, kostelů, parků, ale i při zábavách. Její elegance i mlčenlivost přispívaly k jejímu legendárnímu statusu.

Žena barokní kostým černá maska
Černá maska evokuje tajemství a svůdnost / Zdroj: Shutterstock

Maska jako kód

V barokní společnosti, kde byl každý krok sledován a etiketa určovala i úhel pohledu, byla anonymita vzácným luxusem. Černá maska poskytovala jedinečnou možnost být někým jiným. Anebo nikým.

Nosit masku znamenalo hrát roli, měnit identity. Z vyšší šlechtičny mohla být najednou neznámá žena ve společnosti, u zpovědi i na plese. Maska dovolovala promluvit beze slov.

Maska byla rovněž součástí erotického kódu. V kontextu přísné barokní mravnosti se zakrytý obličej stal symbolem touhy, výzvou k domýšlení. V očích mužů nabývala žena v masce až mytické a nebezpečné podoby.

Barokní masky nebyly výsadou jen dam z vyšších vrstev. Nosili je také muži, ale jejich design byl jiný: většinou pokrýval jen část obličeje nebo měl přiznaná ústa, umožňující projev i pití vína.

Pád masky a příchod osvícenství

Se začátkem 18. století a nástupem osvícenství se masky začaly vytrácet z běžného společenského života. Důraz na racionalitu, přirozenost a „pravdu“ se již neslučoval s konceptem anonymní tváře. Maska se stala symbolem podvodu a zastírání. Její přítomnost ale zůstala zachována v umění, karnevalech a opeře.

Zatímco barokní masky jsou dnes jen muzeálním artefaktem, jejich odkaz přetrvává. V módě se znovu objevují škrabošky nebo krajkové závoje, které vycházejí právě z barokních masek.

Móda nebo metafora?

Černé barokní masky se staly klíčem k pochopení atmosféry jedné epochy. Byly elegantní, smyslné i pragmatické. Zakrývaly tváře, ale zároveň odhalovaly společenské napětí mezi kontrolou a svobodou, mezi ženskostí a hlasem. Není divu, že i dnes v lidech vyvolávají fascinaci. Zůstává v nich cosi živého. Touha být jiný. Být neviditelný. A přesto být přitažlivý.

Zdroj: imagesofvenice.com, The Vale Magazine, Costume.mini, Research Gate