V Polsku došlo minulý týden k 20 vlakovým nehodám. Systém je možné sabotovat

Přidat na Seznam.cz

Minulý týden došlo v Polsku k více než dvaceti vlakovým nehodám. Tamní úřady se domnívají, že přišly na to, kdo může za narušení železniční sítě. Sever Euronews přišel s informací, že za událostmi mohou být Rusové.

Poté, co minulý víkend vykolejil vlak směřující do Varšavy a o několik hodin později dva další narazily do dodávkového a nákladního vozu, a následovaly další nehody v následujících dnech, se polské úřady původně domnívaly, že jde o ruskou sabotáž.

Polská vlaková síť je klíčovou součástí řetězce dodávek prakticky všeho, od humanitární pomoci po zbraně NATO určené pro Ukrajinu, uvedl server the Washington Post. Jde také o klíčovou trasou pro lidi cestující do země i ze země, včetně světových lídrů, jako je americký prezident Joe Biden.

Ruští sabotéři mezitím na Ukrajině úspěšně prováděli mnoho věcí. Od výpadků elektřiny až po narušení satelitní komunikace. Proto byl incident původně považován za „hybridní nebo kybernetický útok“.

Polská agentura pro vnitřní bezpečnost provedla vyšetřování, jehož výsledky jsou zneklidňující. Zdá se, že za nehody na železnici mohou nadšenci do rádiové techniky. Pomocí amatérského vybavení, které se dá sehnat například na Aliexpressu, zkopírovali brzdový signál, který slouží k překonání manuálních funkcí vlaku. Jinými slovy, vlaky prudce zastavili a jejich obsluha nemohla vůbec nic dělat.

Podle dostupných informací se možné k podobným sabotážím využít vybavení, které na velkém eshopu stojí zhruba 750 korun. Na železničních fórech se už delší čas diskutuje o tom, že vlaky používají nešifrovaný rádiový systém. Vzhledem k tomu může kdokoliv vyslat sérii tři signálů o frekvenci 150 megahertzů, čímž se spustí příkaz k zastavení vlaku.

Policistům se podařilo zatknout dva muže, kteří podobný signál vysílali. Polské úřady chystají tento systém komunikace na železnici změnit na šifrovaný, ale dříve než v roce 2025 to nebude.

Zdroj: Euronews, the Washington Post