První loď s pomocí pro pásmo Gazy vyplula z Kypru. Veze především mouku, rýži a bílkovinové produkty
Z Kypru vyplula první loď s humanitární pomocí, která má být doručena válkou sužovaným Palestincům v Pásmu Gazy prostřednictvím nového námořního koridoru. Loď s názvemm „Open Arms“, provozovaná nevládní organizací, vyplula z Larnaky s 200 tunami humanitární pomoci na palubě. Veze především mouku, rýži a bílkovinné produkty. Přeprava je pilotním projektem, který má vyzkoušet zásobování pásma Gazy z moře.
Zahájení koridoru pomoci po moři oznámili o víkendu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a kyperský prezident Nikos Christodoulidis. Larnaka je od Gazy vzdálena přibližně 400 kilometrů. Odborníci odhadují, že cesta tam může trvat 48 až 60 hodin, píší deníky VOL a Stern.
After weeks of preparation, WCK’s Operation Safeena is underway. We dispatched almost 200 tons of food for Palestinians in need. The aid is sailing on the Open Arms boat and will be delivered to Gaza where our team is building a jetty to offload the shipment.#ChefsForThePeople pic.twitter.com/Zu1FSBNfeu
— World Central Kitchen (@WCKitchen) March 12, 2024
Nebylo jasné, kde a jak loď vyloží svůj náklad po připlutí do vod u pobřeží pásma Gazy. Doručení zboží je považováno za velký problém, protože se zde nachází pouze malý rybářský přístav, který není dostatečně hluboký pro nákladní lodě. Americká armáda chce proto společně s mezinárodními partnery zřídit dočasný přístav, i když podle USA bude jeho vybudování trvat dva měsíce.
Izrael se mezitím ohradil proti kritice katastrofální situace v zásobování pásma Gazy. Od začátku války vjelo do Pásma Gazy více než 16 000 nákladních aut a pouze 1,5 procenta nebylo vpuštěno, napsal v úterý na sociální síti X izraelský úřad Cogat, který je zodpovědný za kontakty s Palestinci a humanitární pomoc.
Úřad Cogat také reagoval na tweet šéfa palestinské agentury OSN pro pomoc a práci (UNRWA) Philippa Lazzariniho. Ten předtím na X kritizoval, že do pásma Gazy směřuje příliš málo humanitární pomoci a že se zvyšují omezení. Podle něj izraelské úřady zakazují mnoho životně důležitých výrobků, které by podle nich mohly být použity k jiným účelům, včetně kyslíkových lahví, léků proti rakovině a ventilátorů. „Je třeba usnadnit a urychlit uvolňování humanitárních dodávek a dodávání základního a kriticky důležitého zboží,“ požadoval Lazzarini.
Podle izraelské vlády přichází v současné době do pobřežního pásma více pomoci než před začátkem války. Mluvčí OSN uvedl, že nestačí spočítat počet kamionů, které překračují hraniční stanoviště. Podle OSN spočívá problém v distribuci zboží uvnitř válečné zóny. Podle úřadu OSN pro nouzovou pomoc se v únoru dostala do oblastí, pro které byla určena, pouze polovina všech plánovaných konvojů s pomocí. U zbývajících dodávek chyběla izraelská podpora. Distribuce vyžadovala koordinaci s izraelskou armádou.
Podle humanitárních organizací je situace lidí v malém pobřežním pásmu stále zoufalejší. Podle OSN hrozí hladová krize, pokud se dodávky pomoci nákladními auty nezvýší. V pásmu Gazy žije přibližně 2,2 milionu lidí.
Před válkou jezdilo na palestinské území denně 500 kamionů – tedy podstatně více. Podle izraelské vlády však tyto kamiony nebyly naloženy pouze potravinami, ale také zbožím, které se v současné době nedodává. Válku v Gaze před 158 dny vyvolal teroristický útok a masakry a únosy islamistického Hamásu a dalších extremistických palestinských organizací na jihu Izraele.