Příběh Kofoly: Její předchůdce existoval už v 19. století

Přidat na Seznam.cz

Ačkoliv se tomu těžko věří, kořeny naší milované Kofoly sahají až do 19. století, protože právě v té době začaly být oblíbené sirupy a nápoje obsahující extrakt ze semen kolovníku. Známý nápoj pak zažil největší boom ve 20. století, kdy v zemi nebyly dostupné obdobné výrobky od světových značek.

Už na konci 19. století se Evropě začaly objevovat různé bylinné sirupy, které měly dodat energii a posílit tělo. Jedním z nich byl i prapředek Kofoly, za kterým stál opavský lékárník Gustav Hell. Založil si dokonce firmu G. Hell a Comp, která vyráběla sirup nazývaný Syrupus Colae.

Takový bylinný sirup se později stal inspirací pro pozdější recepturu Kofoly. Ta se ale ve skutečnosti zrodila mnohem později – v 50. letech 20. století.

Dva půllitry plné kofoly.
Dva půllitry plné Kofoly. Zdroj: shutterstock.com

Coca-Cola? U nás ne! 

V době, kdy byla Československá republika zavřená za železnou oponou, se k nám americké produkty jako Coca-Cola nedostaly. A tak vznikl nápad vyvinout něco „našeho“. V roce 1959 se do toho pustil farmaceut a chemik Zdeněk Blažek. Spolu se svým týmem vytvořil bylinný sirup KOFO, který obsahoval 14 tajných ingrediencí – od černého rybízu po léčivky a ovocné extrakty. A tak se zrodila Kofola, nápoj, který si zamilovaly miliony Čechů a Slováků.

Kofola byla jiná. Měla méně cukru, více bylinek, a hlavně říz, který klasické koly nenabízely. Během 60. a 70. let se stala neodmyslitelnou součástí československé kultury. Děti ji pily ze sifonových lahví, dospělí si ji dávali k večernímu posezení a v lékárnách se prodávala jako zdravý nápoj. V konkurenci s colovými giganty si i po revoluci udržela své věrné fanoušky.

Nostalgie, láska a comeback

Po roce 1989 se to na trhu s limonádami začalo hemžit značkami z celého světa. Kofola na chvíli ztrácela dech, ale pak přišel velký comeback. Nové kampaně, slogan „Když ji miluješ, není co řešit“ a retro vlna udělaly svoje. Dnes už není jen o nostalgii. Lidé si ji vybírají, protože je prostě jiná. Originální. Svá. A taky proto, že chutná skvěle.

Tabule před restaurací lákající točenou kofolou.
Tabule před restaurací lákající točenou Kofolu. Zdroj: shutterstock.com

Zajímavým paradoxem je, že Kofola vznikla vlastně jako „zdravá“ alternativa. Dnes ji máme spojenou s létem, chatou, grilováním a prvními láskami. Je to nápoj, který v lidech vyvolává emoce a vzpomínky. Ačkoliv se vyvíjí a přichází s novými variantami (třeba bez cukru nebo v kombu s ovocem), základ zůstává stejný. Pořád je to ta stará dobrá Kofola, která se nebála postavit kolovým velikánům a vydobýt si své místo na výsluní.

A co dál?

Kofola dnes není jen nápoj. Je to značka, kterou vlastní skupina s pobočkami po střední Evropě. Dělá i další nápoje, ale Kofola zůstává jejich vlajkovou lodí. Takže až si příště otevřete lahev Kofoly, vzpomeňte si, že to není jen limonáda. Je to kus naší historie, který chutná po bylinkách, příbězích a taky trochu po rebelii.

Zdroj: bbc.com, english.radio.cz, české rádio