Pozor na falešné e-maily: Tyto detaily odhalí podvod na první pohled
Podvodné emaily v dnešní době téměř denně chodí skoro každému z nás. Existuje přitom jeden trik, který takové emaily dokáže odhalit na první pohled. Prozradíme vám, na co si při ověřování bezpečné e-mailové korespondence dát pozor.
Falešné e-maily jsou známé také pod názvem phishing. Jedná se o podvodné emaily, kdy se podvodníci snaží z uživatelů získat různé osobní údaje. Může jít jak o přihlašovací údaje, tak osobní či finanční informace. Stává se, že si běžný uživatel, pokud o podvodných e-mailech nemá alespoň základní znalosti, vůbec nemusí podvodu všimnout. Kroky podvodníků jsou natolik promyšlené, že na jejich práci naletí nejeden z nás.
Na první pohled může e-mail působit přesvědčivě
Je to dáno tím, že podvodné emaily často vystupují velmi přesvědčivě. Navíc se snaží vzhledem i komunikací napodobit známé společnosti. Můžete tak dostat email, který na první pohled působí jako zpráva od vaší domovské banky. Ničím neobvyklým není ani zaslání informace o podezřelém přihlášení nebo potvrzení provedené platby. I takové emaily lze od podvodníků dostat.
Další variantou, kterou podvodníci posílají, jsou emaily s výhružkami a nátlakem. Přijít vám může email, který informuje o okamžitém zablokování vašeho bankovního či jiného účtu. Takové emaily se snaží hrát na vaše city. Vyvolávají v uživateli pocit nejistoty a snaží se jej přimět k nějaké činnosti. Protože emaily na první pohled vypadají jako zpráva od ověřených institucí, nemusí být uživateli v první chvíli vůbec nic nápadné.

Prozradí jej detailní nesrovnalosti
Rozpoznat podvodné emaily je stále více složité. I tak existuje hned několik faktorů, které vás o podvodu mohou přesvědčit. Jedná se například o:
- Falešnou doménu odesílatele – e-mailová adresa odesílatele na první pohled může vypadat naprosto normálně. Dokonce může být až nápadně podobná té, od které vám běžně chodí emaily. Ve skutečnosti je ale odlišena malinkým detailem. Často je k doméně například přidána číslice nebo písmeno navíc. Je potřeba zaměřit se na detaily. Pokud si nejste jisti, kontaktujte oficiálního poskytovatele služeb a ověřte, zda je email skutečně od něj.
- Gramatické chyby – Pokud email není zasílán automaticky, může se v něm občas objevit chyba. Té se, stejně jako my, může dopustit i běžný pracovník. Phishingové e-maily jsou nezřídka chybami doslova posety. Na začátku se objevuje špatné oslovení, v těle emailu pak i neobvyklé fráze či špatně napsané věty. Setkat se můžete i s nesrozumitelnými výrazy. Ničím neobvyklým není ani nesprávné formátování. To většinou čtenáře zaujme hned na první pohled.
- Podezřelé odkazy – V e-mailu můžete být vyzváni ke kliknutí na nějaký odkaz. Pokud se jedná o obsahové odkazy, vždy si zkontrolujte jejich znění. Opět platí, že je-li odkaz shodný s odkazem vaší domovské banky, můžete na něj kliknout. V opačném případě si správnost pro jistotu ověřte.
Pravost emailu si ověřte u domovské společnosti
Přijde-li vám na první pohled podivný e-mail, nikdy na něj nijak nereagujte. Neotvírejte přílohy a neodpovídejte na něj. Jste-li vyzváni k nějaké akci, kontaktujte oficiálního odesílatele, od kterého vám měl email přijít. Najděte si telefonický nebo e-mailový kontakt na jejich webových stránkách a zavolejte jim. Rizikové je i volání na telefonní číslo, které může být případně uvedeno v tomto podvodném e-mailu.

Dozvíte-li se od společnosti, že vám žádný email neposílala, okamžitě tento phishingový útok nahlašte. Ve své e-mailové aplikaci jej označte jako spam neboli nevyžádaný e-mail. Následně poskytovateli služby nahlašte přijetí této zprávy. Ten díky tomu bude mít možnost prověřit a blokovat případné další podvodné e-maily.
Jedná-li se o podvodný e-mail, který měla zasílat vaše banka, pro jistotu ji informujte. Pro zvýšení bezpečí můžete také změnit svá hesla. Nikdy tuto situaci nepodceňujte a společnost o obdržení phishingového e-mailu informujte.