Nejnovější vývoj kauzy Dieselgate v ČR: český soud zamítl nároky na odškodnění, rozhodnutí je ranou pro české majitele, kteří požadovali odškodnění přes 1,5 miliardy

Přidat na Seznam.cz

Nechvalně proslulá aféra Dieselgate, která v září 2015 otřásla světem automobilového průmyslu, zaznamenala nedávno v České republice nový vývoj. Více než 7 000 majitelů automobilů v zemi zažalovalo společnosti Volkswagen a Škoda Auto a požadovalo odškodnění za instalaci podvodného softwaru do jejich vozů s dieselovými motory, který manipuloval s testy emisí, informoval zpravodaj Ekolist.

Středočeský krajský soud však žalobu společnosti Safe Diesel na náhradu škody zamítl s tím, že české právo neumožňuje podat společnou žalobu prostřednictvím společnosti. Rozhodnutí soudu je ranou pro české majitele, kteří požadovali odškodnění přes 1,5 miliardy korun, píše deník iDnes.

Dieselgate, jak se emisnímu skandálu obecně říká, vznikl poté, co americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) odhalila, že Volkswagen spolu se svými značkami Audi, Seat a Škoda vybavil své dieselové motory EA 189 TDI podvodným softwarem. Tento software zjistil, když vozy procházely laboratorními testy výfukových plynů, a dočasně snížil emise oxidů dusíku (NOx), aby splnily zákonné normy. Na silnici však vozidla vypouštěla výrazně vyšší množství NOx, čímž překračovala zákonné limity. Video níže shrnuje informace z celé kauzy.

Od té doby Volkswagen čelí právním sporům po celém světě, přičemž v některých zemích, včetně Velké Británie a USA, se řidičům podařilo získat odškodnění. V České republice však rozhodnutí soudu zamítá možnost hromadné žaloby prostřednictvím společnosti Safe Diesel, která se zasazuje o společný právní postup jménem postižených majitelů.

I když poslední rozhodnutí českého soudu může být pro majitele vozů, kteří se domáhají spravedlnosti, neúspěchem, případ Dieselgate má i nadále dalekosáhlé důsledky. Skandál vyvolal vyšetřování podezření z daňových úniků spojených s nesprávnými údaji o emisích oxidu uhličitého, které jsou klíčovým faktorem při výpočtu daní z motorových vozidel. V roce 2016 Volkswagen oznámil, že kvůli nevyřešeným otázkám souvisejícím se skandálem nezveřejní finanční výsledky, a společnost čelila v rámci dohod o narovnání značným pokutám a reformám.

Kauza Dieselgate také přinesla kontrolu celého automobilového průmyslu, přičemž i další výrobci čelili obviněním z manipulace s testy emisí. V USA byl bývalý manažer Audi obviněn z toho, že nařídil zaměstnancům vytvořit software umožňující falšování emisních testů. Vzhledem k tomu, že dopady skandálu pokračují, zůstávají světové úřady i spotřebitelé ostražití při hledání odpovědnosti a zajišťování dodržování ekologických předpisů v automobilovém průmyslu.

Zdroje: iDnes.cz, ekolist.cz