Jsem prodavačka v supermarketu a už nemůžu mlčet. Takto řetězce okrádají zákazníky

Přidat na Seznam.cz

Akční nabídky jsou pro dlouhé zástupy zákazníků často velice lákavými vstupenkami do obchodů s potravinami. Existuje nespočet lidí, kteří nakupují výhradně jen takové produkty, u nichž visí výrazná cenovka upozorňující na slevu. Čím vyšší procentuální zvýhodnění obchodní řetězce nabízejí, tím neodolatelnější jejich nabídka je.

Jenže některé obchodní řetězce ve snaze zaujmout zákazníky a přimět je k příchodu na půdu svých prodejen zachází až příliš daleko. Například v roce 2024 porušovaly zákon tím, že lákaly lidi na takzvané falešné slevy, což zaregistrovala i Česká obchodní inspekce. Jak se takovým nekalým obchodním praktikám bránit?

Pamatujte si ceny produktů a pečlivě kontrolujte cenovky

„Pokud nechcete na falešné slevy naletět, měli byste se proti nim řádně vyzbrojit. Asi nejlepší zbraní proti falešným slevám je vaše paměť. Když si budete pamatovat, kolik korun jednotlivé produkty zpravidla stojí, budete si moci sami udělat obrázek o tom, jestli je sleva na ně dostatečně výhodná či nikoliv. Zdaleka ne každý má však ve své hlavě dostatek místa na uchování všech cen, což si samozřejmě uvědomuji. Pokud si tedy takové množství číslovek nedokážete zapamatovat, je na řadě sáhnout po druhé zbrani z vašeho arzenálu. Tou je pečlivá kontrola cenovek. Výrobci jsou totiž ze zákona povinní spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začali výrobek nabízet, pokud je tento výrobek v prodeji kratší dobu než 30 dnů. Tento způsob kontroly slev ovšem není tak efektivní, neboť v některých obchodech se stává, že na cenovkách najdete mylné informace. Někdy jsou totiž na cedulkách namísto nejnižší ceny za 30 dní uvedené například informace jako běžná cena či cena před slevou. Tyto ceny jsou zpravidla vyšší, což vytváří dojem, že sleva je výraznější, než tomu je ve skutečnosti. Ať už to obchody dělají vědomě či nikoliv, takové jednání je každopádně trestné,“ vyjádřila se k tomuto tématu zkušená prodavačka z Ústí nad Labem, která rovněž vykonává funkci zástupkyně vedoucího prodejny.

Pult se zbožím v obchodě.
Pečlivě si prohlížejte cenovky. Zdroj: Shutterstock.

Na konci roku 2024 obdržely obchodní řetězce od České obchodní inspekce sankce ve výši několika milionů korun

O tom, že se při výpočtu výše slev některé obchodní řetězce dopouští chyb (ať už záměrně či omylem), vypovídá nehezky znějící fakt, že Česká obchodní inspekce udělila v tomto směru pokuty ve výši několika milionů korun.

Prodejna Penny.
Penny láká zákazníky na slevovou akci. Zdroj: Shutterstock

Nezákonného jednání se dopustilo ve 4. čtvrtletí roku 2024 hned několik gigantických obchodních řetězců, do nichž chodí nakupovat drtivá většina obyvatel České republiky. Řadí se mezi ně kupříkladu Billa, Albert, Tesco Stores, Kaufland, Lidl, Coop družstvo či Hruška. Vůbec největším hříšníkem se pak stal Penny Market, jenž obdržel sankce v celkové výši 2 246 000 Kč.

Přehled o tom, kolik pokut v jaké výši jednotlivé obchodní řetězce od České obchodní inspekce obdržely, si můžete udělat díky následující tabulce:

Pravomocně uložené sankce ve 4. čtvrtletí 2024
Penny Market Jedenáct pokut v celkové výši 2 246 000 Kč
Billa Šest pokut v celkové výši 1 645 000 Kč
Albert Pět pokut v celkové výši 1 123 000 Kč
Tesco Stores Sedm pokut v celkové výši 375 000 Kč
Kaufland Osm pokut v celkové výši 263 000 Kč
Lidl Čtyři pokuty v celkové výši 256 000 Kč
Coop družstvo Osm pokut v celkové výši 66 000 Kč
Hruška Čtyři pokuty v celkové výši 12 000 Kč
Tesco Franchise Stores Jedna pokuta v celkové výši 5 000 Kč
Zdroj: ČOI

 

Zdroje: novinky.cz, kupi.cz, akcniceny.cz