Užasnete nad její krásou: Toto byla nejpřitažlivější žena 19. století. Slavnou tvář Belle Epoque zabila bomba
Z uliček italského Viterba až na jeviště Metropolitní opery a titul „nejkrásnější žena světa“. Lina Cavalieri byla hvězdou, která zkombinovala operní talent, filmovou auru, podnikatelský instinkt i nezdolnou vůli. Její tvář dodnes žije v desítkách designových variací Fornasettiho – a její životní příběh je román, který napsalo samo 20. století.
Útěk ze sirotčince a start do světa
Natalina „Lina“ Cavalieri se narodila na Štědrý den 1874 ve Viterbu. V patnácti přišla o rodiče a skončila v katolickém sirotčinci, odkud – nespoutaná povaha a touha po jevišti – utekla s kočovnou společností. Rychle se z ní stala vyhledávaná zpěvačka pařížských café-concertů a varieté. Zde si ji všimli učitelé zpěvu, Lina začala systematicky pracovat s hlasem a na přelomu století přešla z lehké scény k opeře. Následující roky ji vynesly na evropská pódia včetně Monte Carla a Paříže, kde v roce 1905 zazářila po boku Enrica Carusa ve Fedoře. O rok později s touto operou debutovala v newyorské Metropolitní opeře – a Amerika si novou divu okamžitě zamilovala.
Linin talent a půvab
Cavalieri měla sytý, dramatický soprán a mimořádně fotogenickou tvář. Lidé ji milovali i proto, že „uměla být vidět“. Patřila k nejfotografovanějším umělkyním své doby. Její repertoár byl široký: Violetta v La traviatě, Manon, Thaïs, Tosca, Mimi v Bohémě, Carmen, Adriana Lecouvreur, Les Contes d’Hoffmann (Giulietta), Faust, Rigoletto, Mefistofele a další. Zpívala s hvězdami, jako byli Caruso, Battistini, Titta Ruffo či Feodor Šaljapin.
Lásky, sňatky, skandály
Její soukromí plnilo rubriky společenských kronik. Velkou láskou byl ruský princ Alexandr Bariatinskij; vztah ale narážel na odpor rodiny i cara a svatba nikdy neproběhla. V roce 1910 si v USA vzala amerického boháče Roberta W. Chanlera z rodiny Astorů. Manželství se však rozpadlo už po líbánkách a rozvod padl v roce 1912. Roku 1913 se provdala za francouzského tenoristu Luciena Muratora – tehdy tvořili evropské duo opery – a po jeho boku zpívala i natáčela. Později žila s italským důstojníkem Paolem d’Arvannim, za něhož se provdala; ten s ní také roku 1944 tragicky zahynul. Z dřívějšího vztahu měla syna Alexandra.
Film, podnikání a první celebrity marketing
Cavalieri pochopila sílu obrazu dřív než mnozí kolegové. Už během první světové války točila němé filmy v Itálii i v USA (většina se bohužel ztratila) a stala se jednou z prvních operních hvězd, které otevřeně budovaly osobní značku mimo jeviště. Po odchodu z opery založila v Paříži institut krásy, psala poradnu o líčení a publikovala knihu o kráse. Spolupracovala s parfumérskými společnostmi a roku 1926 uvedla vlastní vůni Mona Lina. Licencovala kosmetiku a radila ženám, jak pečovat o pleť i sebevědomí. Ve své době působila podobně, jako dnes influenceři.
Válka, služba a tragédie u Florencie
Ve 40. letech, už jako žena v letech, se vrátila do Itálie. Navzdory rizikům války působila jako dobrovolná ošetřovatelka. Dne 7. února 1944 zasáhl Florencii spojenecký nálet. Lina s manželem a služebnictvem prchali do protileteckého krytu; ona se však ještě vracela pro rodinné šperky a památky. Exploze je zastihla při běhu k úkrytu – oba zahynuli, zatímco lidé v krytu přežili.
Fornasetti a designově pojata tvář
V 50. letech narazil milánský výtvarník Piero Fornasetti v dobovém časopise na Linu a její tvář ho doslova uhranula. Z fascinace vznikl cyklus Tema e Variazioni – stovky poetických variací na jeden ženský obličej. Fornasettiho talíře, vázy a hodiny s Lininou tváří se staly designovým prvkem, který dodnes rozvíjí jeho syn Barnaba Fornasetti. Díky nim je Cavalieri i po více než sto letech součástí vizuální kultury: antická harmonie rysů, tajemný „monalisovský“ úsměv a příběh ženy, která se z ničeho vypracovala na vrchol.
Kráska s podnikavou duší
Cavalieri nebyla jen „krásná diva“. Byla pracovitou profesionálkou se smyslem pro repertoár, bystrým podnikatelským mozkem a odvahou měnit obor. Učila se z rychlých pádů soukromí, uměla přesměrovat kariéru a otevřít si nový obor, když se zavřely opony. Z éterické krásky se stala podnikatelka, spisovatelka a mecenáška rodiny. A i její konec – snaha zachránit rodinné památky ve chvíli smrtelného nebezpečí – působí jako dramatické finále opery, v níž hrála celý život hlavní roli.
Zdroje: En.wikipedia.org, Wwd.com, Dotyk.cz, Youtube.com