Proč nám FB často ukazuje blbosti, o které vůbec nestojíme. Můžeme si za to sami, zbavit se jich ale není lehké

Přidat na Seznam.cz

Obsah, který vám doporučují sociální sítě, se vám nezobrazil náhodou. Za každým kliknutím, lajkem či sdílením stojí algoritmus. Jediným jeho úkolem je udržet vás co nejdéle u obrazovky. Podle spletitých matematických výpočtů vybírá příspěvky, o které byste mohli mít zájem. Algoritmy pomáhají orientovat se v nepřeberném množství obsahu. Mají však i svou stinnou stránku.

Proč vám vlastně sociální sítě doporučují právě tyto příspěvky? To, co vidíte po otevření jakékoli platformy, je práce algoritmů. Reagují na každou vaši interakci a upravují podle toho následný doporučovaný obsah. Jejich cíl je jednoduchý. Donutit vás strávit na sociálních sítích co nejvíce času. Proč o to vůbec usilují? Jaký to může mít dopad na společnost? A dá se proti algoritmům bojovat? To jsou otázky, kterými se zabývá tento článek.

Algoritmy nás znají lépe než my sami sebe

Sociální sítě, ačkoli se nemusí na první pohled zdát, nejdou zadarmo. Vývojáři do nich investují nemalou částku, inzerenti platí za zobrazení jejich reklamy a uživatelé jim věnují čas a pozornost. Čím více reklamy vám platformy zobrazí, tím větší z ní mají provozovatelé výnos. Aby to všechno bylo možné a dlouhodobě fungovalo, přichází na scénu algoritmus.

Algoritmus se neustále učí – rozklikli jste si článek s tipy na pěstování paprik? Pak je dost možné, že se vám za chvíli ukáží další příspěvky o zahradničení a začnou se vám zobrazovat reklamy na nářadí či zeminu. Kromě toho si všímá i vašeho nezájmu. Pokud vám algoritmus nabídl post o běžeckém tréninku a vy jste ho jen přejeli, v budoucnu už vám nejspíš žádný sport doporučovat nebude.

Každá karta má rub a líc

Co je na algoritmech vlastně špatného? V milionech a milionech příspěvků se díky nim dokážeme orientovat a zaměřit se na to, co nás baví a opravdu zajímá. Bez nich by se sociální sítě ani nedaly používat. Na základě našich zájmů může najít také spoustu užitečných profilů či příspěvků, které bychom jinak ani nevěděli, jak najít – nebo že vůbec existují.

I přes užitečnost a zdánlivé dobrodiní vývojářů podávat nám pouze ten obsah, který se nám líbí, mají i algoritmy svá úskalí. Pro to, aby udržely naši pozornost, udělají maximum. Filtrují posty, které vidět nechceme, a do popředí se derou příspěvky, jež se nám naopak zamlouvají. A tak se k uživateli dostane i extrémní a konspirační obsah.

Představte si, že se zajímáte o zdravý životní styl. Sledujete posty o potravinách, kterým byste se měli vyvarovat. S postupem času se vám začnou zobrazovat příspěvky s různými zázračnými dietami. Nakonec přijdou i konspirační teorie o tom, že se nás potravinářský průmysl snaží otrávit.

Algoritmus – nutné zlo?

Samotné algoritmy nejsou viníky šíření extrémních a konspiračních příspěvků. Jejich úkolem je jen podávat nám ty informace, které nás přilepí k obrazovce. Extrémní obsah často zahrnuje silné emoce a ty uživatele lákají sledovat více podobných postů. Algoritmus tak vidí, že se nám tyto příspěvky líbí, a tak nabídne další. Jeho schopností už však bohužel není rozlišovat, které jsou pravdivé a které lživé. Uživatelé se tak dostávají do sociální bubliny plné vlastních názorů a nepřipouštějí jiné. To může mít i širší dopad. Lidé jsou obklopeni „svou pravdou“ a příspěvky, které ji podporují. Nedůvěřují poté jiným médiím s odlišnými informacemi a dezinformace se šíří stále dál.

Používejte sociální sítě vědomě

Algoritmům se nelze zcela vyhnout, je však několik cest, jak se neuzavřít do neprodyšné bubliny. Důležitým bodem je nezaměřit se pouze na jeden zdroj. Kombinujte zdroje s odlišnými názory a informacemi, abyste se nenechali vtáhnout do kruhu extrémů a konspirací.

Nešiřte dezinformace – než něco pošlete přátelům nebo zveřejníte na svůj profil, zkontrolujte si, odkud informace pochází.

Dávejte si pozor, jaký příspěvek lajkujete nebo komentujete. Je to signál pro algoritmus, že takový obsah se vám líbí a bude vám doporučovat podobný. Jestliže se vám nějaké posty nezamlouvají, označte je jako „nezajímavé“ a algoritmy vám od nich uleví.

Sociální sítě by bez algoritmů nefungovaly – uživatelé by se v nekonečném obsahu ztráceli a přestal by je rychle zajímat. Jejich hlavní úlohou je však udržet naši pozornost co nejdéle. Doporučují nám obsah, který se nám líbí a baví nás. Zároveň se nám tak zobrazuje i více a více reklam, na nichž provozovatelé vydělávají. Pokud si ovšem nedáváme pozor a na platformách trávíme hodně času, můžeme se ocitnout v bublině s extrémními a konspiračními příspěvky. Algoritmy jsou sice dobrým sluhou, ale špatným pánem.

Zdroje: Bbc.com, Time.com, Internetembezpecne.cz