Móda dynastie Ming: Typ čepice mohl odrážet společenský status jejího nositele
Dynastie Ming (1368–1644) byla obdobím kulturního obrození. Po mongolské nadvládě Čína toužila po návratu k vlastním tradicím. Právě oblečení se stalo jedním z hlavních symbolů tohoto trendu. Móda na dvoře nebyla jen otázkou vkusu. Oděv, doplňky i barvy ukazovaly postavení a moc svého nositele. Každý detail měl svůj význam. Dnes se nám některé prvky mohou zdát zvláštní, tehdy ale byly běžnou součástí života na dvoře.
Změna dynastie, změna oblékání?
Na počátku Mingů nosili Číňané stále těsné mongolské oděvy, jak bylo zvykem za dynastie Jüan. První císař Hongwu to ale chtěl změnit. Vydal několik nařízení, která nařizovala návrat k oděvům inspirovaným dynastiemi Han, Tang a Song. Oblečení mělo ukazovat stabilitu a pořádek. Zároveň mělo jasně odlišit Číňany od bývalých mongolských vládců.
Císař jako vládce vesmíru
Císař měl několik kategorií oděvů: slavnostní, válečné, společenské i běžné. Nejnápadnější byl ceremoniální šat gun mian, nošený při obětech Nebi a Zemi nebo o novém roce. Císař měl černý hedvábný klobouk s dvanácti řetízky z nefritu, které symbolizovaly nebeský řád. Jeho róba nesla dvanáct symbolů císařské autority – od slunce a měsíce na ramenou až po vyobrazení draků, hor a plamene. Každý motiv měl svůj význam: slunce a měsíc znamenaly harmonii, plamen životní sílu a drak císařskou moc.
V běžnějších situacích nosil císař žluté róby se čtyřmi draky vyšitými zlatou nití. Žlutá byla barvou vyhrazenou pouze jemu, protože symbolizovala střed světa. Obyčejní lidé tuto barvu vůbec nesměli nosit.
Draci všude
Dračí róby byly typickým znakem dvorské módy. Drak byl symbolem moci a nebeského původu. Rozlišovalo se, kolik měl drápů – pětidrápý drak (long) byl vyhrazen výhradně císaři a jeho nejbližším. Nižší šlechta musela vystačit s drakem se čtyřmi drápy, tzv. mangem. Porušení tohoto pravidla bylo považováno za velkou urážku císařské autority.
Draci se vyšívali na hruď, záda, ramena i spodní lem oděvu. Výroba takových šatů byla nesmírně náročná – některé měly až 6,5 milionu stehů a jejich výroba trvala celé roky. Róby se často stávaly pohřební výbavou, protože vlastnit je byla tak velká čest, že jejich majitelé chtěli být v dračím oděvu i pohřbeni.
Znaky hodností: ptáci a šelmy
Úředníci se od sebe poznali podle tzv. hodnostních čtverců (pu zi), našitých na prsou a zádech. Civilní hodnostáři měli ptáky, vojenští naopak šelmy. Nejvyšší úředníci tak nosili vyobrazené jeřáby či pávy, zatímco generálové se pyšnili znaky lvů, tygrů nebo leopardů. Na první pohled tak bylo jasné, kdo stojí před vámi.
Tento systém měl nejen praktický, ale i symbolický význam. Ptáci představovali moudrost a vznešenost, šelmy zase sílu a odvahu. Hodnostní čtverce se postupně zdobily i květinami či motivy oblaků, aby podtrhly přání dlouhého života a prosperity.
Čepice jako znak mužnosti
Pokrývky hlavy hrály klíčovou roli. Už mladíci při dosažení dvaceti let dostávali čapku během slavnostního obřadu. Úředníci nosili černé čapky z tylu se dvěma pevnými „křídly“, která vyčuhovala po stranách hlavy. Jejich tvar měl praktický smysl – zabraňoval dvořanům, aby se při audienci nakláněli příliš blízko k císaři. Navíc počet „vrcholků“ na čapce ukazoval přesnou hodnost nositele.
Dámy v hedvábí a fénixové koruny
Ženy dvora nosily oděvy z jemného hedvábí, často vyšívané fénixy, bažanty nebo květinami. Nejvýraznějším doplňkem byla koruna fénixe zdobená perly, drahokamy a peřím ledňáčka. Císařovna mohla mít korunu s devíti draky a čtyřmi fénixi, což symbolizovalo její moc po boku císaře.
Zajímavostí byl také oděv z kousků různobarevných látek sešitých dohromady, přezdívaný „oděv rýžového pole“. Jeho nepravidelné tvary připomínaly pohled na pole rozdělená hrázemi. Tento módní výstřelek se udržel až do počátku následující dynastie.
Ovazování nohou – bolestivý ideál krásy
Nejpodivnější „módou“ dvora byla tradice svazování nohou. Ženy si už od dětství pevně ovazovaly chodidla, aby jejich noha zůstala malá a špičatá. Ideál krásy se nazýval „zlatý lotos“. Přestože šlo o nesmírně bolestivý zvyk, byl vnímán jako znak ženské křehkosti a urozenosti. Malé botky, bohatě vyšívané hedvábím, se staly symbolem ženského půvabu.
Hedvábí jako základ módy
Všechny vrstvy společnosti využívaly bavlnu či konopí, ale dvůr si potrpěl na hedvábí. Jeho výroba byla v Číně tradicí už od starověku a za Mingů dosáhla vrcholu. Hedvábí se barvilo, potiskovalo a vyšívalo složitými motivy. Každý motiv nesl skrytý význam – např. pivoňky znamenaly bohatství, jeřábi dlouhověkost a mraky štěstí.
Móda jako nástroj moci
Mingský dvůr jasně ukazuje, že oblečení bylo víc než jen estetika. Každý detail měl svou funkci – určoval hierarchii, zdůrazňoval hodnoty a upevňoval řád. Od císaře v nefritových symbolech až po prostého úředníka s čtvercem na prsou, všichni nosili na sobě nejen šaty, ale i svůj společenský status.
Z dnešního pohledu se mohou zdát čepice s křídly, boty pro svázané nohy nebo róby s desítkami draků zvláštní. Pro obyvatele dvora Ming to však byla každodenní realita. Móda byla jejich jazykem – vyšívaným, drahým a plným symbolů, které jasně říkaly, kdo je kdo.
Zdroje: Press.muni.cz, Topzine.cz, Totally History