Batšeba, manželka Davida, byla také matkou Šalamouna

Přidat na Seznam.cz

Batšeba je snad nejzajímavější postava celé Bible, protože o ní každý smýšlí jinak. Naše praprababičky v ní viděly nebezpečnou svůdkyni, která dokázala okouzlit krále. Dnešní ženy ji spíš vnímají jako oběť mužské zvůle a královské nadvlády. Co se ale stalo dál, je opravdu fascinující – intimní aférka, nechtěné těhotenství, vražda manžela na objednávku a skandál, který málem shodil krále z trůnu. Batšeba to ale nevzdala a dokázala něco neuvěřitelného – z bezmocné oběti se stala jednou z nejmocnějších žen své doby a zajistila korunu pro svého syna Šalomouna.

Začátek: Když jedna koupel změní celý život

Je teplý jeruzalémský večer před třemi tisíci lety a Batšeba si v klidu užívá zasloužené koupání na střeše. Netuší, že pár domů dál ji z okna pozoruje král David s fascinací, které nedokáže odolat. Bible ji popisuje jako ženu výjimečné krásy.

Co se stalo dál, to je předmětem věčných debat. David si nechal Batšebu přivést do paláce a spal s ní. Tradiční výklad říká, že ho svedla svou krásou a že koupání na střeše bylo záměrné. Moderní čtenáři ale vidí situaci jinak – mocný král si prostě vzal, co chtěl, a žena neměla na výběr.

Batšeba otěhotněla a poslala Davidovi zprávu s lakonickým sdělením: Jsem těhotná. Tato dvě slova spustila lavinu událostí, která málem zničila Davidovo království. Král zjistil, že má problém – Batšebin manžel Uriáš bojoval ve válce a všichni by věděli, že dítě není jeho.

Vražda: Když se král pokusil zakrýt skandál

David nejdřív zkusil elegantní řešení – poslal pro Uriáše z bojiště, aby strávil noc doma s manželkou. Počítal s tím, že když se Uriáš vyspí s Batšebou, všichni budou věřit, že dítě je jeho. Jenže Uriáš byl čestný voják a odmítl si užívat, zatímco jeho druhové bojují.

Když se plán nevydařil, David sáhl k vraždě. Poslal Uriáše zpět do boje s tajným dopisem pro velitele: Postavte Uriáše do nejhorší bitvy a pak se od něj stáhněte, ať zemře. Uriáš skutečně padl a David si mohl Batšebu vzít za manželku.

Batšeba truchlila za manželem, ale biblický text neříká, jestli věděla o Davidově spiknutí. Moderní interpretace naznačují, že se možná pravdu dozvěděla později a že to ovlivnilo jejich vztah. Každopádně se stala královnou – ale za cenu, kterou si možná ani neuměla představit.

Trest: Když Bůh povolal proroka Nátana

Davidův zločin nezůstal bez povšimnutí. Prorok Nátan přišel ke králi s příběhem o bohatém muži, který ukradl chudému jeho jedinou ovečku. David se rozčílil a prohlásil, že takový člověk si zaslouží smrt. Nátan mu pak řekl: Ten muž jsi ty.

Božím trestem byla smrt jejich prvního dítěte. Batšeba prožila nejhorší noční můru každé matky – sledovat, jak jí umírá nevinné dítě kvůli hříchům, které nespáchala ona. David se postil a modlil, ale dítě zemřelo. Batšeba musela snést nejen ztrátu, ale i pocit viny za něco, co nezpůsobila.

Přesto se nevzdala. Brzy nato se jim narodil druhý syn – Šalomoun, který se stal nejslavnějším králem Izraele. Někteří vykladači v tom vidí znamení, že Bůh odpustil a požehnal jejich spojení. Jiní tvrdí, že Batšeba bojovala za své místo a práva se železnou vůlí.

Umění: Od pokušitelky k oběti mocného muže

Umělci zobrazovali Batšebu po staletí, ale jejich pojetí se dramaticky měnilo podle doby. Renesanční malíři jako Rubens nebo Rembrandt ji malovali jako svůdnou krásku, která se záměrně vystavuje královu pohledu – ztělesnění nebezpečné ženské sexuality.

Barokní umělci zdůrazňovali dramatičnost příběhu – Batšebu při koupeli, Davida jako starce posedlého mladou ženou nebo tragickou smrt dítěte. Tyto obrazy sloužily jako morální ponaučení o nebezpečí hříchu a vášně.

Dnešní umělci na to jdou jinak – zobrazují Batšebu jako ženu, kterou si mocný muž prostě vzal, protože mohl. Žádná volba, žádné „ne“ – prostě si ji objednal jako večeři. Někteří z těch chytřejších tvůrců ale vidí, jak dokázala přežít ve světě, kde muži rozhodovali o všem, a obdivují ji za to. A víte, co je na tom nejvýmluvnější? Celou historku nám vyprávějí muži o ženě, která ani jednou neřekne, co si o tom myslí.

Feminismus: Nový pohled na starou historku

Moderní feministické čtení Bible převrátilo tradiční výklad Batšebina příběhu naruby. Místo svůdnice vidí oběť sexuálního násilí ze strany mocného muže. David nebyl romantický hrdina, ale agresor, který zneužil svou moc.

Batšeba neměla možnost říct ne. V antickém světě si král bral, co chtěl, a odmítnutí mohlo znamenat smrt. Když jí David poslal posly, věděla, že nemá na výběr. Její koupání na střeše nebylo svádění, ale běžná hygiena v době, kdy lidé neměli koupelny.

Tahle žena dokázala něco neuvěřitelného – začala jako oběť a skončila jako jedna z nejmocnějších žen své doby. Možná si řekla: Když už mi vzali možnost volby, tak aspoň získám moc přes svého syna. V té době ženy nemohly vládnout, ale mohly vychovat krále – a to byla možná Batšebina genialita.

Dědictví: Jak se z oběti stala královna-matka

A pak přišel moment pravdy – starý David umíral a jeho synové se rvali o trůn jako psi o kost. Batšeba ale nebyla žádná naivka. Spikla se s prorokem Nátanem a v perfektně načasované akci zajistila korunu pro Šalomouna. Kdo by to byl čekal od té „tichounké oběti“ z počátku příběhu?

Šalomoun pak ukázal, že jablko nepadá daleko od stromu – stal se nejslavnějším králem Izraele, postavil slavný chrám a proslul moudrostí po celém světě. A Batšeba? Ta se jako královna-matka stala jednou z nejmocnějších žen starověku. Ze ženy, kterou si král vzal násilím, se vypracovala na političku, která rozhodovala o osudu celého národa.

Její příběh zůstává aktuální i dnes. V době hnutí MeToo všichni mluví o souhlasu, moci a zodpovědnosti – a Batšebin příběh je k tomu jako stvořený.Ukazuje, že za každou „svůdnou ženou“ může být oběť okolností, kterou si nevybrala. Ale také připomíná, že i z nejhorší situace se dá najít cesta ven – třeba ne hned, ale časem a s trochou chytrosti.

Zdroje: Wikipedia, EBSCO, Britannica