Metaverse v praxi: Umožňuje nejen vznik virtuálních tříd, ale i řadu dalších zajímavých možností
Představte si, že místo toho nudného učení o starověkém Římě se můžete projít skutečným Koloseem a sledovat gladiátory v akci. Nebo že si můžete ve virtuálním prostoru rozebrat lidské srdce vlastníma rukama. Metaverse slibuje revoluci ve vzdělávání, ale také má svá omezení a zápory.

Virtuální třídy bez hranic
Metaverse ve školách rozhodně není jen o brýlích a virtuálním světě. Je to úplně jiný způsob učení. A můžete si hrát a experimentovat, aniž byste riskovali, že něco pokazíte.
Virtuální třídy jsou nejběžnějším příkladem. Stačí internet a VR brýle. Sedíte vedle spolužáka z Japonska, zatímco vás učí profesor z Londýna. Všichni jste fyzicky jinde, ale ve virtuálním prostoru jste spolu. Během pandemie se ukázalo, jak moc potřebujeme alternativu k normální výuce.
Praktické příklady
Na Stanfordu si studenti medicíny procházejí lidským tělem v životní velikosti. Můžou prohlížet orgány nebo vyzkoušet operace. NASA trénuje astronauty ve VR – učí se opravovat vesmírnou stanici bez rizika katastrofy. V Dánsku si děti procházejí virtuálním lesem a učí se o přírodě. Je to mnohem zábavnější než nudné učebnice.

Výhody metaverse
Metaverse umožňuje učení na míru každému studentovi. Každý postupuje vlastním tempem. Náklady se dramaticky snižují – místo drahých výletů stačí virtuální repliky. Studenti s handicapem můžou dělat věci, které jim reálný svět neumožňuje. Někdo na vozíčku může chodit a běhat, nevidomý může vidět.
Temné stránky VR vzdělávání
Ale pozor – metaverse má i pořádně temné stránky. Závislost na technologiích je vážné riziko. Děti už tráví u obrazovek příliš času, VR to ještě zhorší. Sociální dovednosti se můžou ztratit. Ve virtuálním světě snadno vypnete nepříjemnou konverzaci. V reálném životě se musíte naučit řešit konflikty. Nerovnost se prohloubí. Chudší děti nebudou mít přístup k nejnovějším technologiím a budou znevýhodněné.
Budoucnost vzdělávání
VR brýle jsou těžké, drahé a ne každý je snáší. Některým bývá z VR špatně, jako na horské dráze. Internet musí být rychlý a stabilní. V oblastech se slabým připojením je metaverse nedostupný luxus. Učitelé potřebují nové dovednosti – ovládání VR prostředí není legrace. Je jasné, že metaverse bude ve vzdělávání hrát větší roli. Hybridní model – kombinace normálního učení s VR prvky – vypadá nejlépe. Obří firmy jako Meta nebo Google dávají do vzdělávacích technologií miliardy. Vytváří nástroje, aby si každá škola mohla udělat vlastní virtuální svět.
Metaverse má opravdu obrovský potenciál úplně převrátit celé vzdělávání naruby. Může z toho nudného učení udělat něco mnohem zábavnějšího, dostupnějšího a efektivnějšího pro všechny děti. Ale rozhodně to není žádná kouzelná hůlka, která by jedním mávnutím vyřešila všechny ty chronické problémy našeho školství.
Nejdůležitější bude najít tu správnou rovnováhu mezi tím virtuálním a skutečným světem, aby se to vzájemně doplňovalo. Technologie by měly učení podporovat a vylepšovat, ale rozhodně by ho neměly úplně nahrazovat. Otázka už dávno není, jestli metaverse významně ovlivní vzdělávání, ale spíš jak dramaticky a rychle se to skutečně stane.
Zdroje: Wikipedia, Novinky, Science Focus, NIH