Odborník radí: Řekl jsem nahlas „Potřebuji nový vysavač“. Za hodinu na mě vyskočily reklamy. Odposlouchává mě Google?

Přidat na Seznam.cz

Máte pocit, že vás váš mobilní telefon odposlouchává? Nejste v tom sami. Asi každému z nás se totiž někdy stalo, že jsme něco nahlas zmínili při rozhovoru, a v nejbližších dnech nám začaly reklamy nabízet právě onu věc. A to i přesto, že jste ji na mobilním telefonu záměrně nikdy nevyhledávali. Sledují nás naše telefony, nebo je vše jinak?

„Jednou jsem seděl s přáteli u kávy a mezi řečí jsem zmínil, že se mi rozbil vysavač a budu tedy potřebovat nový. Když jsem si další den sednul k telefonu, že se po novém vysavači podívám, k mému překvapení jsem zjistil, že telefon mi už dávno nabízí reklamy s vysavači i přesto, že jsem je ještě ani jednou nehledal. Hned jsem si vzpomněl na rozhovor s přáteli a mám pocit, že mě můj telefon odposlouchává,” zmiňuje se Petr v jedné z internetových diskuzí a není sám. Zatímco lidé jsou přesvědčeni o tom, že je telefony odposlouchávají, odborníci mají i jiné vysvětlení a radí, jak tomu předcházet.

Personalizovaná reklama jako nejúčinnější marketing vůbec

Personalizovaná reklama je taková forma digitální reklamy, která cílí přímo na daného uživatele a jeho potřeby. Záměrně tak vyhledává všechna potřebná data a zobrazuje pouze relevantní obsah. Ve velkém ji využívají společnosti jako jsou Google, Facebook nebo Amazon – tyto weby shromažďují veškeré údaje o uživatelích, ke kterým jim dobrovolně poskytujeme přístup aktivním užíváním jejich služeb. 

Mezi tyto údaje patří například informace o našich zájmech, vyhledávání, poloze i chování na internetu. V praxi to funguje tak, že člověk navštíví e-shop, kde si prohlíží vysavače. Algoritmy si toho všimnou a začnou vám zobrazovat reklamy, které obsahují opět tento typ produktu. Nemusíte však vysavač aktivně vyhledávat na internetu, stačí se o něm zmínit třeba přes Messenger, WhatsApp nebo v hlasové zprávě. I tyto aplikace totiž analyzují naše chování na síti a využívají ho především k zisku. 

O jakési formě odposlouchávání se pak můžeme bavit v případě, že používáte chytrého asistenta, například Siri nebo Google Assistant. Tyto aplikace analyzují právě řeč a může se tak stát, že hesla, která z vašich rozhovorů pochytí, jsou následně využívána právě k zobrazování personalizované reklamy.

Celý proces ale není tak jednoduchý, jak je popsáno výše. Jde o komplexní souhru všech faktorů a funkcí, na kterých se může podílet i to, na jak dlouho se například zastavíte u nějakého příspěvku na sociálních sítích nebo jak dlouho věnujete pozornost různým sdělením či reklamám na internetu. Stačí i sekunda navíc a algoritmus může toto chování vyhodnotit jako zájem o dané téma.

personalizovaná reklama na mobilu a počítači
S personalizovanou reklamou se uživatel internetu setkává denně. Díky množství různých faktorů a způsobů, jak firmy získávají informace, pak může mít člověk pocit, že ho vlastní telefon odposlouchává. Foto: Shutterstock

Opravdu mě telefon „slyší“, nebo je to jen shoda okolností?

Teorie, že nás telefony odposlouchávají, není nová. Opravdu hodně lidí má pocit, že je telefony doslova odposlouchávají po celou dobu, co jsou zapnuté. Odborníci se ale shodují na tom, že ve většině případů tomu tak není

Jde opravdu jen o souhru mnoha drobných odchylek ve vašem chování na internetu, se kterými algoritmus neustále pracuje a vyhodnocuje je. Nezapomeňte ani na to, že většina aplikací dnes sdílí data s dalšími aplikacemi, vše souvisí i s polohou a podobně. Roli tedy může hrát i návštěva elektra nebo fakt, že vysavače vyhledával váš kamarád, který seděl vedle vás.

Telefon ale opravdu poslouchat může. Děje se to často u zařízení, která aktivně využívají hlasové asistenty typu Siri. Nicméně odposlouchávání, které si mnoho z nás pod tímto pojmem představí, by bylo v globálním měřítku opravdu nepraktické, náročné a neefektivní.

žena drží v ruce telefon
Soukromí si lze na internetu střežit mnoha způsoby. Zásadní je pak nastavení aplikací. Foto: Shutterstock

Lze to nějak obejít, omezit nebo vypnout?

Personalizované reklamy a určité “odposlouchávání” telefonem lze omezit. Zásadní je nepovolovat u aplikací přístup k mikrofonu. Některé pochybnější aplikace toho opravdu zneužívají k získávání dat a pokud máte takové podezření, zrušte aplikacím přístup k mikrofonu v nastavení telefonu, případně i přístup k poloze.

Vypněte si také hlasové asistenty a personalizovanou reklamu. Tu lze omezit opět v nastavení v Google účtu, klikněte na kolonku „Data a soukromí“ a reklamu vypněte. Podobnou možnost nabízí i Facebook nebo další sociální sítě, často však již v omezeném rozsahu, protože personalizovaná reklama je jedním z hlavních zdrojů příjmů těchto platforem. Pomůže i používání anonymního režimu při vyhledávání nebo využití VPN šifrování.

Zdroje: Prahain.cz, Hrot24.cz