Nejlépe placené zaměstnání v Česku? Lidé ho přesto odmítají kvůli jednomu detailu
Kdybychom se řídili pouhým hlediskem výše mzdy, české žebříčky by jednoznačně vedly pozice v oblasti zdravotnictví, IT a financí. Největší mzdy pobírají chirurgové, anesteziologové, soudci, advokáti, vrcholoví manažeři, IT specialisté nebo programátoři. O těch ale dnes řeč nebude.
Existuje totiž jedno zaměstnání, které z hlediska odměňování výrazně převyšuje ostatní – a přesto se k němu lidé nehrnou. Mluvíme tu o profesi řidiče kamionu v mezinárodní dopravě. V současnosti se řada firem potýká s nedostatkem řidičů, přestože nabízejí nadstandardní platové podmínky, které se mohou pohybovat mezi 80 až 120 000 Kč měsíčně.
Řidič, ten tvrdý chleba má
Hlavním důvodem, proč se před logistickými firmami nestojí na profesi řidiče fronty, je specifický charakter práce. Řidiči kamionů tráví dlouhé hodiny na cestách, často jsou mimo domov i několik týdnů v kuse. Tento aspekt odrazuje mnoho potenciálních uchazečů, zejména ty, kteří mají rodinu nebo si cení osobního času. Práce vyžaduje vysokou odolnost vůči stresu, schopnost koncentrace a schopnost zvládat samotu.

Dalším faktorem je fyzická náročnost. Ačkoli se může zdát, že řízení kamionu je lidově řečeno brnkačka, realita je jiná. Neustálé soustředění, nepravidelný režim, nedostatek pohybu a nepravidelné stravování mohou negativně ovlivnit zdraví. Zároveň jsou řidiči vystaveni vysokému riziku nehod a nepříjemnostem spojeným s dlouhými hraničními kontrolami.
Profesionální řidič musí být také psychicky odolný. Málokterá jiná profese vyžaduje takovou samostatnost a schopnost zvládat dlouhodobé odloučení. Rodinný život jde často stranou a mnoho řidičů se potýká s pocity osamělosti.
Úskalí mezinárodní dopravy
Patří mezi ně rozhodně byrokracie spojená s cestováním mezi státy s různým politickým zřízením. Dlouhé čekaní na hraničních přechodech, komplikované celní procedury a neustálé sledování trasy a dodržování předepsaných přestávek činí tuto profesi administrativně složitější, než by se mohlo zdát. Někteří řidiči se také na cestách setkávají s nevyhovujícími hygienickými podmínkami na odpočívadlech nebo nízkou kvalitou stravování během dlouhých přejezdů.

Svítá (snad) na lepší časy
Přesto však zůstává tato profese jednou z nejlépe placených v Česku. Firmy se snaží přilákat nové zaměstnance zlepšením pracovních podmínek, nabídkou benefitů nebo modernějšími vozy. Někteří zaměstnavatelé zavádějí také systém střídavých směn, aby mohli řidiči trávit více času doma, v praxi to ale často funguje v omezené míře kvůli nepravidelnosti zakázek a termínům dodávek. Otázkou zůstává, zda budou tyto kroky stačit k překonání hlavní překážky – nepříznivého pracovního života, který s sebou povolání řidiče kamionu v mezinárodní dopravě nese.
Zdroje: iDnes.cz, euro.cz, businessinfo.cz, iRozhlas.cz